Vi är inne på att byta ett gäng fönster, fyra stora och fyra små. Håller på att ta in offerter från olika företag på detta projekt, och hittills har de flesta rekommenderat att ta trä- eller aluminiumfönster. Jag förstår att kvaliteten kan vara högre, eller att det finns andra fördelar, men om vi skall ha råd med vår någorlunda stora renovering hemma så får vi antingen skippa fönsterbyte eller välja något billigare material.

Därför undrar jag kring pvc-fönster som verkar vara väldigt mycket billigare än andra alternativ. Vi har ett gäng pvc-fönster i huset idag och de verkar ju helt okej. Finns det några anledningar till varför vi absolut inte skall välja just pvc, eller funkar det? Det blir nästan halva priset i bara materialkostnad.

Alla råd och tankar mottages med tacksamhet!
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Det är inget fel på PVC-fönster, de är tekniskt sett minst lika bra som moderna träfönster. SP har gjort minst ett test på olika fönster och där vill jag minnas att PVC-fönstren var de som klarade sig bäst.

Dock finns det massor av varianter, sök här på BH så hittar du säkert flera trådar.

Vad gäller utseendet är det subjektiv, men generellt är det väl estetisk galenskap att sätta PVC-fönster i ett gammalt trähus... :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ta in en offert härifrån, så kan du nog få fina träfönster till bra pris:
http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer

(Alla fönster och fönsterdörrar i mitt hus kommer därifrån)
 
Jag var emot pvc ("plastfönster" :)) innan jag tog in offerter och såg skillnaden i pris. Jag är supernöjd, bytte samtliga 16 fönster och två fönsterdörrar till pvc. Dessa fönster är optimala för svenska väderförhållanden, utomhus är det varmt på sommaren och kallt på vintern det blir rejäla påfrestningar för fönstret. Trä är egentligen det sämsta man kan ha i fönster då det kräver underhåll. Men byggbranschen är ju konservativ.
Båge och karm är även superlätta att torka av, ta en fuktad trasa så är det klart!
 
Det som kan vara en nackdel är att glasytan blir något mindre, då båge och karm är något bredare på pvc än på trä/alu fönster. Det finns även tillverkare som har tagit fram smalare karm och båge för att efterlikna trä/alufönster. Men för min del har det ingen betydelse för utom på ett ställe där jag satt små 8x5 fönster i två olika rum, ett öppningsbart och ett fast. Men utifrån sitter det 1,5 meter från varann då ser det nästan ut som två helt olika storlekar, men men det kan jag leva med :)
 
Tekniskt sett kan jag tänka mig att plastfönster står sig bra men utseendemässigt är det ju katastrof.
 
Riktigt så kategorisk tycker jag inte man ska vara, det finns väldigt många varianter. På en villamässa för något år sedan såg jag PVC-fönster som man verkligen fick titta nära på för att upptäcka att det var PVC.
 
PVC-fönster är klart bättre än träfönster tekniskt sett..och prestanda i förhållande till pris är överlägset. Nackdelen är det estetiska om man har speciella preferenser på utseendet, och att fönsterytan blir något mindre.

Köpte själv ett gäng fönster från Kronfönster i somras, deras nya modell "Aura" som har smalare båge, ser ut som träfönster rent karmmässigt...men u-värde 0.8 för mindre än halva priset mot träfönster som knappt kommer ner i 1.0 i u-värde.

Kan även rekommendera Menta-fönster i Halland. Bra att ha att göra med, och extremt prisvärda. Dock ett begränsat utbud av karm-modeller.
 
Stefan N skrev:
Tekniskt sett kan jag tänka mig att plastfönster står sig bra men utseendemässigt är det ju katastrof.
Njä, det kan jag inte hålla med om... Vi har lagt in PVC fönster i vår tegelkåk från 1977 och t.o.m. fått fler kommentarer i grannskapet om att det blev mycket bättre med nya fönsterna...

Har man en sekelskiftes villa eller i äldre stil kanske det blir svårare att få det snyggt men annars ser jag bara fördelar med plast!
 
@anders07: Vilka fönster valde ni? Planerar byte om något år i vår tegelkåk från -75 nämligen :)
 
mexitegel skrev:
@anders07: Vilka fönster valde ni? Planerar byte om något år i vår tegelkåk från -75 nämligen :)
Vi har Rehau dörrar och fönster...
 
Stort tack för alla svar! Det känns lite tryggare nu att gå på pvc-vägen. Vi har redan ett gäng pvc-fönster på ovanvåningen, men det är ett gäng lite större fönster kvar som är obytta. Dessa är gamla träfönster, tvåglas varav vissa i ganska risigt skick. Allt blir en förbättring, oavsett.

Nu återstår det att se om man kan få med sig en hantverkarfirma som vill sätta in pvc-fönster, de jag talat med hittills har lämnat offert på träfönster med alubeklädnad. Materialkostnaden blir då över dubbla kostnaden, vilket blir ganska mycket i slutändan (totalt åtta fönster).

Huset är ett gammalt fritidshus som lyfts på en betonggrund, nu är det alltså ett suterränghus. Inget som är k-märkt med andra ord, så vi har inga problem att avvika från trätraditionerna. :)
 
Hej,

Skall sätta in nya PVC fönste i sommarstugan med tillbyggnad, har sonderat marknaden och tagit in offerter. Har fått en offert där man beställer direkt från ROOFEX, har sökt på forumet för att hitta refernser, någon som vet något om dessa?
 
Vi har också PVC-fönster och är supernöjda. Vi sparade nästan halva priset mot att ta träfönster, men kan ärligt säga att jag skulle valt pvc även om det var lika billigt/dyrt.
 
Jag har också PVC-fönster sen 2010 och är helnöjd. Inte enbart priset gjorde att jag valde dessa. Underhåll och funktion var också en stor sak. Jag gillar funktionen att kunna öppna enbart ett par mm.. Fönstren ser stängda ut, men ändå får man in ny luft i ett hus med självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.