Hej,

Har kikat runt ett tag efter fönster till mitt gästugebygge. Som kommer innefatta x-antal fasta fönster, helglasad pardörr samt ett par öppningsbara fönster. Priserna på pvc-fönster är ju väldigt fördelaktiga, och jag vill gärna hålla nere kostnaderna. Mitt husbygger kommer ligga några meter från havet och i söderläge=högre slitage.
Dom tillverkare/återförsäljare som jag hittat än så länge är bla:

Netmaterial
Orama
Kronfönster
Byggimporten
Bofab

Är det någon som provat på någon av dessa återförsäljare? Kvalitet, intryck mm. Samt kanske kan bistå med lite
bilder på fönster efter montage. Tycker ofta att pvc fönsterna har mindre snygga synliga gångjärn.

Mvh Mathias
 
Vi har bytt fönster levererade från Netmaterial. Tidigare fönster , 2-luft 12x12, pardörrar 12X21.
Vi valde alternativet 1-luftsfönster med 45 mm vertikalt spröjs och 26 mm horisontella spröjs i
mellan glas stället för 2-lufts. Netmaterial har eget folk som monterar till bra priser. Utsidan kommer att
fodras in med plåt i samma färg som fönsterbleck. Bra pris,leveranstid och ett utmärkt
installationsarbete.
 
  • bålsta 005 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bålsta 004 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bålsta 001 (Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även jag har provat Netmaterial. Har nästan inget att invända.
Några få missförstånd, som nog får falla på både mig och leverantören.

Med fönsterleveransen följde två montörer från fabriken. Dessa talade inte svenska och knacklig engelska. MEN den svenska importören deltog i hela arbetet och hade vana att arbeta med litauerna. Monteringen blev mycket bra. (köpte endast grovmontering, dvs utan smygar och foder) Kostade inte mer än 10 000 kr inkl moms för 20 fönster) Köpte sedan måttanpassade plåtsmygar i egenvald kulör via plåtis i Sverige. Det blev kanon.

Jag har lagt in några före och efter-bilder i ett annat inlägg:
http://forum.byggahus.se/560839-post102.html

Lite mer info om mitt byte:
http://forum.byggahus.se/559574-post17.html
 
Låter ju mycket bra!

Hur känns fönsterna/dörrarna kvalitetsmässigt? Är det genomgående VEKA profiler? Ljudisolering mm
Var ni och kikade på andra återförsäljare innan ni bestämde er?
Går det få nåt energibidrag?
 
Mina fönster och dörrar känns bra ;)

Well, alla profiler är från Veka och jag har inget att anmärka på fönstrens kvalitet så här långt.
Har en utåtgående fönsterdörr och en inåtgående fönsterdörr. Inåtgående är standard, egentligen bara ett stort fönster. Det är en ganska stor "tröskel". Jag vet att Wirus (från ex-vis leverantören WM-fönster) hade en speciell, smalare profil för fönsterdörrar som tillval i nederkanten för att få en mindre tröskel.
Möjligen skulle jag vilja haft en smalare profil (det har ex-vis Fönstergruppen) men där fick kostanden styra.
Har ett litet öppningsbart 5x5-fönster som jag inte bytte pga att glasytan skulle blivit så liten. Får se om jag gör det senare, möjligen med en smalare profil.

Ett tips är att köra med fasta fönster (bara karm med glaskasett) där man inte behöver öppningsbara. Då får man en större glasyta, och det blir billigare. Det går även att få fasta fönster med karmfast ram om man vill att fönstret ska se likadant ut som ett öppningsbart, men då vinner man inte någon glasyta, bara pengar.

En av de största förbättringarna hemma hos oss efter fönsterbytet är att fönstren ljudisolerar så bra. Förut hörde vi vad folk sade på gatan utanför fönstret, idag är det knäpptyst.

Sedan kommer den ökade komforten, när vi slipper kallraset från fönstren.

Ang energibidrag så har jag skickat in en ansökan, den har inte behandlats ännu, men jag tror nästan inte att jag kommer få några pengar. Leverantören har inte certifierat sina fönster och då är det nog svårare att få bidrag. Det finns leverantörer som har certifierat sig men min efarenhet av granskade offerter är att bidraget äts upp av högre priser. Jag lovar att rapportera hur det går med min bidragsansökan.

Jag skickade ut offertförfrågningar till nio leverantörer. Fick svar från sju om jag minns rätt:

Netmaterial - Vald leverantör
Orama - lite annat koncept än PVC men verkar bra, föll på pris och att de endast har vridfönster
Kronfönster - i stort sett samma fönster som Netmaterial, har fler profiler att välja på som standard. Lite dyrare och hade svårt att hjälpa till med montering.
WM-fönster - verkar vara en mycket bra leverantör med ett erkänt bra fönstermärke, Wirus, föll på pris och på att monteringen blev för dyr via annan firma.
Forsberg-trading - lägre pris på fönstren än Netmaterial men kunde inte fixa monteringen
Fönstergruppen - både fönster och montage inkl allt, dyrt 150 000 kr
Fönsterleverantören - både fönster och montage inkl allt, dyrt


/Fredrik
 
Polenshopping.se är ytterligare en (brukar ha en banner här på forumet). Mkt bra service som följer upp leveranserna och är snabba på att svara på ev. frågor både före och efter köp/lev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.