B
Ska putsa på lite mineralull (fasad). Det är inga enorma ytor, men tillräckligt för att jag vill göra rätt från början och inte behöva göra om det om 5år.

Jag tänkte näta med putsnät (galvat), men skulle kunna tänka mig glasfibernät om det är det som gäller.

Weber föreslår (om jag förstått dem rätt) weber therm 340 och weber 342

Finja är lite mer oklart vad man ska välja. Iso min eller iso plus verkar vara deras system för puts på isolering.

Iso min verkar vara glasfiberförstärkt.
Iso plus systemet verkar föreslå iso plus grund b och sedan isoplus c-bruk.

Combimix är jag osäker på vad de egentligen föreslår för mitt fall, tycker inte hemsidan är så tydlig.

Jag hittat egentligen bara dessa produkter på beiljer, och de är rätt dyra, speciellt de fiberförstärka varianterna. 200kr plus per säck, och det kommer gå åt rätt många säckar.

Jag blir lite osäker om jag är rätt ute, det verkar nästan bara beiljer som har dessa hemma. Resten verkar finnas i beställningssortimentet. Man undrar ju om jag är inne på fel produkter, eftersom de inte finns hemma i butik?

Lite frågor.
Behövs fiberförstärkt bruk om man har galvat nät?

Nån preferens av ovanstående produkter/system?

Tips på handlare som tillhandahåller dessa till rimligt pris?

Skulle man kunna lägga på rödgrund a, b bruk och sedan ett vanligt C bruk? Har gjort så tidigare när jag putsat direkt på leca, men i detta fall är det som sagt mineralull som ska putsas.

Tacksam för tips!
 

Bästa svaret

N
Du ska använda galvat putsnät 323 och weber 340 som grundning 8-10mm och sen 342.
Inget annat.
Fästa nätet med therm 312 och "hajkäftar" therm 325, skruv efter underlag och 312 och 325 beroende mm tjocklek på mineralskiva.
Omlott med nätet minst 10 cm och frimärken runt alla fönsterhörnor med nät, 30*30cm.
 
B
T
N neo11 skrev:
Du ska använda galvat putsnät 323 och weber 340 som grundning 8-10mm och sen 342.
Inget annat.
Fästa nätet med therm 312 och "hajkäftar" therm 325, skruv efter underlag och 312 och 325 beroende mm tjocklek på mineralskiva.
Omlott med nätet minst 10 cm och frimärken runt alla fönsterhörnor med nät, 30*30cm.
Toppensvar.

Får man fråga om hur man ska hantera sockeldelen? Den är ju leca, så där hade jag tänkt grundningsbruk a och avsluta med putsbruk b. Nätat också.

En del av fasaden har även en altan utan tak. Kan tänkta mig att det blir en del fuktbelastning där. Tror du det blir bra med therm 340 plus therm 342 där med?
 
N
Återkommer till din sockel, men är dina isolerskivor webertherm 371 eller 321.
Min fråga är, du vet att du kan putsa på skivorna? Vanliga markskivor kan man inte putsa på.
 
N
Både sockel och altan behövs det bilder för.
Tror du kan strunta i att näta sockel, och om den inte är helt under mark så kör bara b bruk.
 
B
N neo11 skrev:
Återkommer till din sockel, men är dina isolerskivor webertherm 371 eller 321.
Min fråga är, du vet att du kan putsa på skivorna? Vanliga markskivor kan man inte putsa på.
321 skivor är det. Trodde dock att det var likvärdigt med markskivor av stenull, de känns väldigt snarlika. Vad händer om man lägger tjockputs på markskivor?

Ska försöka ta bilder på altan, dock inte så mycket att se egentligen. En platt träkonstruktion utan tak som ligger horisontellt nära fasaden...
 
N
Jag vet inte själv vad skillnaden är mellen 321 och markskivor.
Men var på väg att köpa fel förra veckan, och en försäljare som jobbat med detta i 35 år ansåg att använda markskivor istället var som att steka pannkakor med vatten istället för mjölk. Åt helvete.
Han var tydlig, det går inte att putsa på markskivor. Och han vet vad han pratar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.