Eftersom vi har en fasadkonsult på forumet som uppenbarligen kan puts så får jag passa på att ösa in en fråga.

Har handslagen tjockputs av modellen Maxit Serpo. Tyvärr har vi skarvar där bomlagen suttit. Detta finns mest markant på två fasader och syns väldigt tydligt vid släpljus. Hur åtgärdar man egentligen sådant?

 
Hej "Fasting65",
Det enkla svaret är att det inte finns så mycket att göra, i varjefall inte till en rimlig arbetsinsats. :-/
När man skall ha ihop två ytor där den ena har torkat blir det lätt en avvikande struktur i övergångsområdet, och i värsta fall bildas en "valk" för att man läggar upp nytt material på den gamla putsen.
Detta syns tydligt när man får släpljus på väggen, och att helt slippa denna effekt är i stort sett omöjligt om man inte putsar hela fasden i ett svep.
Förslag på lösning om resultatet är omöjligt att leva med är att lägga en fin struktur på väggen.
Du har ju målat dina väggar med KC-färg enligt din hemsida, och det är ju genom en slätmålning som den här effekten syns tydligast.
Möjligheten är att spruta väggen med t.ex. Serpo 200 KC Stänkputs fin / 201 Stänkputs (normal) eller Serpo 232 CD stänkputs.
Hållfastheten på din KC-färg måste vara mycket god för att kunna lägga på KC-stänk, CD-stänk ställer inte riktig samma krav på underlaget, även om det inte får vara dåligt.
//Lycke till!
 
Vi började handmåla med infärgat kalkbruk, men det blev FÖR slätt, så vi åkte iväg och hyrde kompressor och sprutpistol. Sen köpte vi några säckar stänkputs och sprutmålade. Vi skulle nog ha haft grövre munstycke så hade det nog gått att dölja bättre.

Här är en bild på fasaden där vi först handmålade med kalkfärg, och sen sprutade med en stänkputs:
IMG_2029.jpg

Jag antog nog vilket svaret skulle bli. Vi får väl leva med skarvarana och sprutamåla om huset om sisådär 20 år när luftföroreningarna skitat ner fasaden.
 
De delar ni målat med kalkfärg kommer tyvärr inte att hålla mer än kanske 5 år innan ni får göra något åt dem. Detta efter som Kalkfärgen är för "svag" för att sitta på serporoc bruket som vad jag vet är ett svagt b-bruk
Problemet är att det inte går att lägga något "starkare" utan på, med minre än att man får bort det mesta av kalkfärgen...
Var det ett eget påhitt med kalkfärgen eller en rekomendation från någon som inte viste bättre... ;)
 
Oj, bäst jag vårdar mitt språk här. Det var inte en ren kalkfärg utan en KC-färg: SERPO 244.

Vi blev som sagt missnöjda med resultatet efter en liten ytas målning, så vi lade ett sprutbruk ovan, men jag vet inte vilket SERPO-produktnummer det var.

Rekommendationerna fick vi från Maxit/Optiroc....men som sagt, det var inte en REN kalkfärg...
 
Ja här gäller det att hålla tungan i rätt mun... ;D
Du ser på dina fakturor eller andra underlag vilken produkt ni använt, men 232 CD stänkputs går alltid att använda... och det kan ni ju göra en dag när ni inte har något annat att göra... bära in spisinsatts t.ex. ;)
Gjorde ni STÄNKputsen själva?
Vad hade ni för "sprutpistol"?
 
Jo det är väl inte direkt prio 1, det här med putsen, men du verkar ju ha lite koll på grejorna så man får ju passa på att ösa ur sej lite frågor när du ändå är här.

Vad gäller utrustningen så sätter du mej på pottan igen...Jag har inte direkt ett märke på maskinen, men däremot ett foto:
IMG_2042.jpg

 
Det där är en trattspruta från KGC, den är inställbar för olika strukturer och korn upp till 4mm och luftmängden är också ställbar.. ;)
Det känns som avståndet mellan sprutan och väggen är kort vilket gör att det är svårt att få en jämn struktur... men det hänger också mycket på luftmängden...
Är det du som håler i sputan? :)
 
Ah, jo, vi provade i princip alla hål för att testa en "ok" struktur. Dock visste jag inte att man borde hålla längre avstånd.

Och, nej, det är inte jag som håller sprutan. Det var min inhyrda arbetskraft.
 
Var han proffs eller amatör?
Risken med att hålla för litet avstånd är att man får "blankfläckar" dvs. för mycket material på samma ställe... ytputsen flyter ihop.
Med vit färg har detta inte så stor betydelse men gör man samma sak med en färgad ytputs får man ljusare fläckar i förhållande till vad putsen egentligen skulle varit.
På den bild där du visar strukturen ser man att sprutan har "spottat" dvs. materialet har kommit i små klumpar, detta beror antagligen på ett för grovt munstycke och/eller för liten luftmängd.
Detta kanske gjorde att han inte kunde gå längre ifrån väggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.