Planerar bygga en enkel förrådsfriggebod. Vill ha putsad fasad för att passa övriga byggnader.

Förstår att putsa på någon skiva som aquapanel är rätta sättet. Men det sticker iväg i pris. Vad finns det för budget alternativ för att få puts-utseende på fasaden?
 
M
Mura med leca och sedan putsa? 19x19x59-block duger gott och väl till ett enkelt förråd, när du murat upp det kan du ha på armerad puts på utsidan och insidan går bra att bara måla.

Välkommen till forumet hörrö!
 
Tack,

men jag tänker mig att den skall byggas på plintar. Så därför är jag ute efter hur man får till en billig puts(liknande) fasad på en trästomme.
 
M
"Rätta sätt" finns flera olika system. Traditionell tjockputs skulle jag rekommendera men det sticker verkligen iväg i pris. Billigt och funktionellt sätt att få putsad yta på trästomme vet jag inte, det hör till sakens natur att det blir mer avancerat iom att stenmaterial (puts) rör sig på ett helt annat sätt än stommen som skall hålla upp densamma.

Kanske gammal beprövad revetering med snedställda läkt som man spikar på hönsnät på och sedan putsar med kalkbruk? Men kalkbruk är inte billigt om du köper färdigt, så då får man nog fixa en hög med putssand och blanda med släckt murkalk för att få ner priset på bruket då det bör läggas på ett bra lager.

Jaja, hoppas någon annan har fler spekulationer eller tips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.