Jag behöver hjälp! :)

Vi ska måla om ett kallskaffari, dvs golvet ligger ungefär 50 cm under marknivån utomhus. Väggarna verkar vara av betong (skithårt att borra i dock)..

De som bodde i vårt hus tidigare var riktiga klåpare och därför gör det mig osäker
på vilken färg som sitter på väggarna i dagsläget.
Det var helt vitt när vi flyttade in för tre år sedan men idag är det "mögel" på vissa bitar och det har slagit igenom en rosa nyans på andra ställen. Se bilderna!

Jag har fått rådet att utrymmet ska målas med silikatfärg eftersom det är lite fuktigt.
Men att det går bara att måla med silikat om det är silikat där sedan tidigare. Detta
skulle man kunna testa genom att ta en blöt trasa på väggen och väggen skulle suga åt sig (tycker jag inte riktigt den gör). Alt. försöka skrapa bort lite färg, är det silikat så ska detta vara väldigt svårt (vilket jag tycker det är)..

Någon som har en idé?
 
  • DSC_0209.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Sent svar men.....du har fukt i väggarna, ingen panik, det är normalt för ett äldre hus där man ofta göt direkt i sanden ! Golvet är ofta det stora problemet då det ofta är lackat med en färg som inte släpper igenom fukt eller i värsta fall har en limmad plastmatta på sig, då drar kapilärkrafterna upp fukten i väggarna istället. Förslag på åtgärder, rangordnat:

1. Tveka inte, hyr en maskin som river betonggolvet rent från färg, lim etc. Det väsnas men dammar inte så farligt med rätt dammsugare som följer. Snart gjort. Lägg klinker, notera att du måste ha fix & fog som andas, inga tätskikt eller spackel.
2. Gör sak samma med väggarna en halvmeter upp, alt. silikatfärg som inte skapar hinna utan etsar sten, andas. Notera att även här måste du riva först, finns handhållna maskiner för ändamålet.
3. Trots ovan kommer golv och väggar att vara fuktiga varför allt organiskt material skall hållas borta från dess ytor, kläder, pappkassar, kartonger, pelletssäckar etc etc, upp på hyllor med allt sånt.
4. håll fritt 10 cm mot alla väggar så att fukt kan ventileras bort.

Alternativet till ovan är förstås att bila upp källargolvet och applicera ett korrekt kapilärbrytande skikt under huset samt se över dränering och yttre fuktskydd ytterväggar men det är oftast en orimlig insats och kan ge sättningar etc, avråder jag ifrån....
 
  • Gilla
Grävaren5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.