Hej
har en fråga. På vårat hus har putsfirmat lagt puts upp på den träpanel som finns på vissa ställen. Alltså inte på hela plankan utan gaveln. Detta är korrekt enligt husfirman. Men det säger sig själv av det inte är det då trät kommer ruttna.

Var kan jag läsa om detta? Byggregler mm. Vilket kapitel sida etc.
\help
 
Varför kommer det att ruttna? Bor själv i ett putsat trähus från 1928 som inte är ruttet.
 
Därför att det är träpanel som har fått puts på sig. Tanken var att denna panel skulle målas, men nu är den inte ens grundmålad och putsen sitter inte speciellt bra den lossnar.
Dom maskade inte träpanelen helt enkelt.
 
Vad är det för sorts Färg/puts/nätarmering ?
Är själv murare ock har mkt stor erfarenhet av så kallade "revitering". och det gäller att veta hur det skall utföras "Tekniskt"

Är det utfört rätt är det inga problem att det skall vara någon större risk för röta.

Att virket är obehandlat är helt riktigt så skall det vara.
Om avrinningen (Fönsterbleck, stuprör, rännor mm.) är bra, skall det lilla vattnet som stänker på fasaden inte utgör någon fara, det skall normalt inte komma så långt in.
Vad menar du med "maskade" ?
 
Vi börjar innefrån.

1. Glespanel tex råplan med 15-20mm mellanrum. obehandlad
2. Glidskikt Vindpapp. Är inte 100% nödvändigt. men minimerar risken för att putsen hugger i glesen. och kan bidra till sprickbildning.
3. Vassmatta (putsnät med fasttrådad vass på insidan, vassa är som distans)
4. Täcka nätet med ett lager Kalkbruk/Hydraliskt kalkbruk, ca 10-15 mm
5. invänta tork. optimalt ca 80% tork. kan vara svårt sommartid.
6. Putsa sista lager puts, Kalkbruk, ej hydraliskt enligt mig.
7. Färga endast med kalk eller kalk/cement produkter, ej silicat, plast eller liknande.

Övrigt.
Har varit endel diskusioner om huru vidare man skall använda kalkbruk eller hydraliskt kalkbruk.
Jag har i dom flesta fall kört två lager kalkbruk, men testat med hydraliskt i botten och kalk på toppen och även hydraliskt i två lager, men kommit fram till att det första är bäst (spricker minst).

AVRINNINGEN ÄR SKIT VIKTIG. utan den kan du gå och lägga dig.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.