Hej !

Vad är det för problem med att sätta putsad
fasad uppe i Norrbotten?
De flesta avråder mig att ha det pga kylan.
Är det pga av kylan och snön eller är det andra faktorer som
spelar in ?

Tacksam för svar .

 
Tradition... ;)
Det finns ingen eller liten tradition att putsa i norra Sverige, detta beror säkert på att den tid på året då detta varit möjligt har varit så kort att man valt andra fasadlösningar.
Tillgången på bruk har också varit begränsad då all tillverkning funnits i söder om Dalälven...
Det skall ju idag inte vara några problem, bara man planerar sitt arbete på rätt sätt och kommer igång så snart temperaturen inte sjunker under +5 grader under dygnet.
Med KC-bruken vi har idag finns ingen risk för att du får en dålig fasad med mycket underhåll.
Många som är negativa ser säkert på putsproblemen som finns på kyrkor, men dessa har varit kalkputsade och inte hunnit få hållfasthet under den korta säsongen.
Här på västkusten har vi mycket större problem, för här svänger temperaturen runt 0 grader, ibland flera gånger på ett dygn, medan ni har kallt när det väl blir kallt. Ni har heller inte problem med slagregn som sedan fryser i putsen 2 timmar senare.
Så se till att få en putsad fasad, men gör det enligt fabrikanternas anvisningar... så kommer många att följa dig!!! ;)
 
Det är bara att se sig omkring. Var och varannat hyreshus här uppe(luleå)är ju putsat så självklart kan du putsa en villa utan problem. Jag tror som lyckekonsult att det beror på att vi inte har den traditionen här uppe. Jag skulle också vilja ha puts men det verkar vara så dyrt och väldigt omständigt.
/jeppe
 
Det kan ju vara mer omständligt än träpanel, men kräver mindre underhåll... och blir snyggare...
Hur är det "jeppeknaster", har putsen dåligt rykte pga. skador?
 
Kanske är det de gamla putsade hyreshusen med putssprickor som skrämmer folk?
Vad de sprickorna beror på vet jag inte men jag tror att det är sånt som folk är rädda för. Får du en spricka så måste du väl måla om hela väggen för att inte få skillnader i nyans? Folk vet att det kostar 100-150000kr extra i förhållande till träfasad(uppskattningsvis om en firma ska göra det) att få puts på huset och om det då sen börjar spricka så känns den "investeringen" inte speciellt rolig. Jag tror även att folk tänker: - Jamen, det måste ju finnas en anledning till att inte fler putsar sina fasader här uppe?, dvs de TROR att det inte går eftersom ingen i kvarteret har gjort det :) Sen kanske många tycker att puts hör hemma på stenhus och att ett hus byggt i trä, ska ha en fasad av trä.
Men snyggt är det och en snygg, modern putsad villa här uppe skulle definitivt sticka ut bland alla trista rödvita Älvsbyhus och säkert få många att tänka om.
/jeppe
 
Tack Jeppe o Lyckekonsult!

Helt rätt "Lycke" , traditionen för hus i norr är med träpanel och Jeppe du har oxå helt rätt när det gäller att kostnaden blir för hög och att Puts hör ihop med stenhus. Så jag får nog rätta in mig i ledet och ta träfasad men utan ribb eller lock, trivselhus verkar ha en typ av panel som passar in på de moderna husen och kanske i framtiden putsa det.

En dröm jag haft i många år efter det jag tillbringat många somrar nere på västkusten och skåne är att få sätta upp en Skånegård här i Norrbotten och vem vet, det kanske blir i mitt nästa bygge.... men nu är det en villa i ett vanligt villakvarter som gäller.
Men drömmen om putsad fasad och Skånegårdar med sina härliga innergårdar lever vidare...
 
Var sak har sin tid... ;)
Men har du konstaterat vad merkostnaden blir för att få det putsat, eller gissar du?
Men Lycke till!!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.