Undrar om det är någon som har erfarenhet av putsade väggar i badrum? Hur gör man? Om jag förstått det rätt måste det ligga en fuktspärr bakom putsen. Hade tänkt att kakla i duschen och ha klinker på golvet, men vill göra något annorlunda på väggarna.
Reser och bor på hotell enormt mycket i jobbet och vill därför undvika "hotell"känslan som jag får i helkaklade badrum. Alla förslag och funderingar välkomnas!
MVH,
Cekelundh
 
Jag undrar oxå.....har själv tänkt mig putsade väggar i badrummet som vi renoverar.
 
Tätskicktet skall ligga direkt under kakel/klinker dvs utanpå puts och betong om man nu har betonggolv. Att gå över från t.ex. kakel till målad vägg kan vara problem om man vill ha en godkänd installation. Andra vet kanske mer om detta.

Läs jonh:s inlägg överst i dett forum, där finns en länk till BBV läs denna. Skaffa också monteringsanvisningen till de/det BBV godkända tätskikt funderar på att använda.
 
Förstår inte rikgit vad som kan bli problem med kakel och målad vägg i ett badrum. Är det skarven mellan de två tätskicktsyperna som ställer till det?

För egen del blir inte det ett problem. Då badrummet är i en oisolerad källare skall tätskickt bara vara där vi har kakel.

Är det någon där ute som har puts i sitt badrum?
 
Ja, det är skarven mellan en målad yta och kakel som är problemet. Det lär knappast gå knappast att måla på det tätskickt som skall användas under kakel. Möjligen kan man spacka upp väggen med fix först. Angående den oisolerade källaren så bör du läsa på i BBV. Hela golvet bör nog inte vara frittt från tätskickt.

Jag har byggt en tvättstuga med värmegolv och duschplats i källaren och håller just nu på att bygga om badrummet. I båda fall är det betonggolv mot mark och putsade väggar. Jag förstår uppriktigt sagt inte vad som är problemet.
 
Precis som du säger så skall inte hela golvet vara fritt från tätskickt. Jag var lite otydligt i mitt inlägg. Vid duschplats och runt badkaret blir det tätkskickt. Jag har läst på BBV och känner mig rätt säker på att veta vad som gäller.

Har du puts i duschen? Vi väljer kakel i duschen för jag tror att tvålrester, hår etc kommer att fastna i den ruggiga ytan. Är det något som du har märkt av?
 
Jag har kakel på puts även i duschen, men jag ser inga problem med att måla om man nu vill det. Blandinstallationer kan vara ett problem, men det beror inte på om det puts eller något annat underlag.

Värifrån har du fått att puts skulle vara ett problem? Det är ett utmärkt underlag i våtrum. Om det gäller målning så får man kolla någon färghandel ex. Fluggers men det skulle förväna mig mycket om detta inte skulle gå.
 
Det har egentligen inget med täthet att göra utan jag tror att den skrovliga ytan är svåra att hålla ren från tvålrester, hår
 
Jag gissar att en målad vägg kan spacklas ut med våtrumsspackel, men kolla med färghandeln vad som gäller för deras våtrumssystem. Är väggen mycket ojämt så är gipsbruk antagligen ett alternativ att börja med. Det får dock enligt BBV inte finnas spackel under tätskicktet för kakel/klinker.
 
För att undvika missförstånd så sammanfattar jag vad vilket resultat jag vill ha.

Klinker på hela golvet
Kakel i dusch och runt badkar
Puts på övriga väggar

Idag är vissa väggar spacklade och målade. Bakom detta finns dock den ursprungliga putsen. Som jag förstått det så måste jag ta bort spacklet och sen lägga på ny puts. Om jag inte gör det så lär inte den nya putsen att hålla.

För min del handlar det alltså inte om puts som grundunderlag skulle vara ett problem. För det tror jag inte...
 
Är också inne på att ha putsade väggar i badrummet, men hur gör man rent praktiskt? Är i stadiet att lägga på tätskiktet inom kort, något man bör tänka på innan?
 
Vi skall som sagt inte ha tätskickt på de områden där putsen är synlig så jag har inte satt mig in i det området. Men jag TROR att ifall man vill ha synlig puts så är det målat tätskickt , alltså utanpå putsen, som gäller. Jag tolkar även SvenD´s inlägg att det är våtrumsfärg som gäller.

SvenD skrev:
Jag har kakel på puts även i duschen, men jag ser inga problem med att måla om man nu vill det. QUOTE]

Hoppas på att någon har lite bilder på badrum med putsade väggar som dom vill visa!
 
Jag är som sagt ingen färghandlare men jag tror att en sådan skulle svara att putsen först skall spacklas med våtrumsspackel. Därefter sätts en speciell våtrumsväv i våtrumsgrund/lim = tätskickt. Två strykningar en under och en ovan så att väven bakas in i tätskicktet. Efter detta två stry´kningar med täckfärg för våtrum.
 
fantasi skrev:
Vi skall som sagt inte ha tätskickt på de områden där putsen är synlig så jag har inte satt mig in i det området. Men jag TROR att ifall man vill ha synlig puts så är det målat tätskickt , alltså utanpå putsen, som gäller.
Strunta i mitt inlägg....hade egentligen för "lite på fötterna" och borde inte skrivit något.
 
Har surfat lite på våtrumssystem och det verkar som att SvenD har rätt och att ett våtrumsväv måste användas.

Men om man vill ha en "putsad känsla" i ett badrum alltså att väggarna har en skrovlig och ojämn yta, hur gör man med tätskiktet då? En väv tar ju bort den känslan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.