Vi har en ide att vi vill bygga en mur som sedan ska eventuellt putsas och sedan målas vit. Vi vill självklart göra detta så "billigt som möjligt", men ändå få en stabil mur. Vi har gjort underarbetet redan, så vi har 20cm dränerande, sedan 5cm stenmjöl, sedan kommer vi lägga dränerande material på insidan mellan mur och vanlig mark. Självklart använder vi duk, kanske för seriöst med olika lager, men det är en annan sak :) Vi har även planerat att använda stabiliseringsbalkar i botten (ungefär 1 meters balkar som sätts underst).

Det vi undrar är om någon har gjort någon snygg mur som är målad? Någon som har några tankar kring detta. Krav att putsa? Vi vill behålla strukturen från murblocken så att det syns att det är murblock. Är vi ute på hal is, eller kan vi lyckas göra detta på ett bra sätt.

Ideer/tankar välkomnas. Känner mig lite osäker gällande detta, vill inte sluta upp med en massa merarbete som det kanske kan medföra med en målad yta.
 
Kolla om det finns någon målad mur i omgivningen som stått några år. Hur ser den ut nu.?

Om det är en kallmur, så skulle jag vara väldigt noga vid val av färg. Som jag förstår det så ska du ha jord på "baksidan"?
Då är risken för fukt stor. Jag skulle valt en silikatfärg eller allra helst kalkat muren. Att du drar på dig kontinuerligt målningsarbete får du räkna med ;)
 
M
Om du vill få fogarna att framträda snyggt så kan du under murningen borsta diagonalt över blocken med en fogborste. Mer tryck=mer urgröpning. Putsar du sedan så försvinner såklart den effekten som då skapats. Betonghålsten borde vara billigast med den robusthet du eftersträvar. Kanske sätta platonmatta på jord-sidan? Skulle jag gjort.

Som roland poängterar, kontinuerligt målningsarbete är nog att vänta. En sockelfärg eller silikonemulsionsfärg kan nog ge lite längre underhållsintervall om du lyckas få en någorlunda torr mur.

Snyggt murad och omålad är nog det mest underhållsfria som också är estetiskt ok.
 
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
Om du vill få fogarna att framträda snyggt så kan du under murningen borsta diagonalt över blocken med en fogborste. Mer tryck=mer urgröpning. Putsar du sedan så försvinner såklart den effekten som då skapats. Betonghålsten borde vara billigast med den robusthet du eftersträvar. Kanske sätta platonmatta på jord-sidan? Skulle jag gjort.

Som roland poängterar, kontinuerligt målningsarbete är nog att vänta. En sockelfärg eller silikonemulsionsfärg kan nog ge lite längre underhållsintervall om du lyckas få en någorlunda torr mur.

Snyggt murad och omålad är nog det mest underhållsfria som också är estetiskt ok.
Om man använder Betonghålsten, hur får man blocken att sitta ihop? Kör man med murbruk som vanligt, eller något annat sätt? Har kollat hur dom ser ut, och dom är ju "ihåliga" som man kan gissa från namnet :)
 
M
Ja murbruk (B-bruk). Du kan lägga två "strängar" med bruk på varje kant som si såhär:

20110126091500-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

armenta-named-2013-fastest-trowel-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och likandant varje stötfog såklart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.