Nu har jag just bestämt mig för att de murar jag ska ha på gården blir en putsad yta (på leca) och med någon form av toppsten för att ge lite liv åt muren. Det enda jag funderar på är om eventuell missfärgning går att motverka. Muren kommer ju att ligga i direkt anslutning till gräsmattan och en slänt. Jag ser redan framför mig att det både blir problem med frostsprängning av putsen och missfärgning från vatten som runnit och mossa som börjar växa sig fast.

Går det att motverka eller är det "baksidan" av en putsad mur? Finns någon särskild färg (som ser ut som puts) men som klarar lite rörelse och enkelt går att hålla ren?
 
Muren måste ha någon typ av heltäckande skydd överst (takpannor eller plåt) i lutning så att det inte kan bli stående vatten där som kan leta sig ner i muren och frostspränga.

Jag hade satsat på en väldigt hård A-puts för maximal hållfasthet samt nätat hela muren innan putsning:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5540105-1.pdf

Sedan hade jag satsat på en slitstark betong/sockelfärg så att muren kan högtryckstvättas:
http://flugger.se/Faerg/Utomhus/Fasadfaerg/Fasadfaerg_Facade_beton%28FACADE%20BET%29.aspx

Använder du dessa produkter finns det inget negativt med en putsat mur. Problemen uppstår när man inte täcker längst uppe, använder ett c-bruk samt målar med kalk/silikatfärg.
 
Tack för superbra svar!

Frågan är om muren (byggd som du föreslår) har benägenhet att ta till sig något olämpligt från gräsmattan? Jag märker på min befintliga husfasad där gräsmattan på baksidan av huset ligger emot muren och där det uppstått lite fula fläckar/mossa. Kanske bör man lägga en sträng med lite grus mellan muren och gräset? Eller också kanske man kan gå lös med högtryckstvätten en gång per år - och då köra gräs hela vägen emot.
 
En rad med plattor närmast vägg/mur gör att det är enklare att klippa gräset, kanske minskar det risken för beväxning också. Dock verkar det inte vara en god idé att använda högtryckstvätten för att rengöra eftersom du då riskerar att trycka in porer längre in i materialet som sedan växer och då är det svårare eller omöjligt att bli av med problemet.. Använd någon form av fasadtvätt (yes ska visst funka bra också) eller bensalkonklorid istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.