Jag är rädd att vår nyputsade fasad inte kommer "hålla" särskilt länge. En putsentreprenör håller nämligen på att putsa vår fasad i minusgrader utan varken ha klätt in huset eller användt värmefläkt. På nätterna har det varit uppemot -15grader och jag och min sambo är djupt oroliga över detta. Vi känner oss totalt maktlösa, eftersom vi inte har rätt att stoppa arbetet utan det måste gå via byggentreprenören(som har totalansvaret).
När man pratat med byggentreprenören så talar de bara om att de förutsätter att deras underentreprenör gör sitt jobb. De påstår att man kan ju inte kolla sina underentreprenörer hela tiden för då får man själv ingetting gjort. Vår byggledare påtalade också att om inte jobbet blir bra utfört så får putsarna göra om det. Man chansar alltså! Inte klokt.
Under tiden man ringer runt och försöker få putsningen stoppad så vet man att de håller på för fullt uppe vid huset.
VAD FINNS FÖR OSS ATT GÖRA NU??
Vår Ka har också påtalat att det först och främst inte är hans ansvar att stoppa det. Han har inte dom rättigheterna.
 
Kan absolut inget om putsning av fasader, men om ni känner er oroliga så ta lite bilder eller filma när dom gör det tillsammans med lite datum och ute temperaturer så att det finns lite bevis om det nu skulle va så att putsen inte blir bra.
Kan ju vara bra att ha om det uppstår en tvist.
 
Se till att dokumentera använd teknik och material och lokala väderdata.
tillverkaren av materialet bör ha anvisningar för förfarandet vintertid. Kruxet är att putsen kanske först börjat lossna efter ett antal år och ytterligare frostsprängningar vilket entreprenören är medveten om och därför sparar genom att slarva. Det bör kunna gå att få tag i en fristående byggkonsult som kan komma med ett utlåtande direkt. Möjligen går det att underkänna arbetet om förfarandet har varit helt felaktigt.

Såg att du postat i annan tråd om puts vintertid.
 
Redigerat:
Tag en dagstidning och en stor termometer. Filma det medan de putsar. Din hustru kan hålla båda framför kameran medan putsaren klantar till det.

p.s. det kan hända att idag finnes det tillsatser som möjliggör putsning i minus temperaturer.
 
Vad är det för puts? ... som kan läggas i -15 grader.
Läs på säcken/förpackningen och ring tillverkaren om du är orolig.
Alla tillverkare anger i vilka förhållanden deras material fungerar.
Hoppas du får en klar besked redan nu.
En massa bilder är bra att ha men det är klokare att stoppa skadan när den pågår
gaia
 
Det är Maxit putssystem. Fiberarmerad. En av killarna som putsade sa att det gick bra att putsa i minusgrader. Han påstod att han arbetat med putsning i 35 år. Ehh...grattis! Du har gjort fel i 35 år....
 
Ägaren måste väl kunna stoppa ett arbete på sin egen fastighet. Diskussionen om vem som har rätt eller fel får tas senare. otroligt flat kvalitetsansvarig. Han borde ju veta vilken åtgärd byggherren ska vidta i dett läge.
 
Man kan putsa i några minusgrader, om man blandar i frostskyddsmedel i putsen. T ex rödsprit. Jag gjorde det, på inrådan av min bekant muraren.

Tyvärr missade jag att blanda rödsprit även i det som vägen fuktades med, så putsen frös i en spalt mellan vägg och puts. Det märktes inget på nästan ett år, men sedan började putsen spricka. Den höll ihop finfint i sig självt, men satt som sagt inte fast på väggen. Stora flak gick att ta loss. Fast själva putsens sammanhållning var det som sagt inget fel på.

Men detta var som sagt ner till ett par minusgrader. Aldrig att man kan putsa i -15°C, i alla fall inte enligt min murarbekant.
 
även om man kan putsa i några minusgrader med hjälp av diverse frostskyddsmedel och varmvatten så står det klart och tydligt att underlaget dvs väggen inte får hålla lägre temperatur än 5 plusgrader.
är det så kallt ute så lär inte väggen hålla några 5 plus.
vi putsa vårat hus i lite busväder men runt 5 plus, men täckte ändå in huset med presenningar delvis där vi jobba o hade varmluftskanon för att säkerhetsställa att det inte gick under tempen. mer seriöst kanske.
 
K
Ingper skrev:
Man kan putsa i några minusgrader, om man blandar i frostskyddsmedel i putsen. T ex rödsprit. Jag gjorde det, på inrådan av min bekant muraren.

Tyvärr missade jag att blanda rödsprit även i det som vägen fuktades med, så putsen frös i en spalt mellan vägg och puts. Det märktes inget på nästan ett år, men sedan började putsen spricka. Den höll ihop finfint i sig självt, men satt som sagt inte fast på väggen. Stora flak gick att ta loss. Fast själva putsens sammanhållning var det som sagt inget fel på.

Men detta var som sagt ner till ett par minusgrader. Aldrig att man kan putsa i -15°C, i alla fall inte enligt min murarbekant.
Förkastligt! Tror jag har skrivit det till dig förut, men din murarbekant är totalt oseriös.
Min +5 grader gäller underlag, material och kringliggande temperatur. Frostskydd är bara ett katastrofskydd, inget mirakelmedel. Det hindrar iskristallbildning, men man får ingen hållfasthetstillväxt och den eliminerar inte behovet av korrekta vinteråtgärder. Rödsprit har man gått ifrån för massor med år sen eftersom den ger lägre lufthalt och därmed bl.a sämre frostbeständighet.
 
Ja, och det gick ju som sagt heller inte helt bra med min putsning runt nollan.....:blushing:

För att vara tydligare så var meningen med mitt inlägg inte att det är ok att putsa i minusgrader. Bara att det enligt murarna finns vissa medel som just gör som du skriver - räddar situationen från katastrof. På Maxits sida (numera Weber) finns faktiskt medel för mur- och putsbruk där rätt många minusgrader specas. Om det är vettigt eller ej har jag dock inte kompetens att bedöma.
Men jag håller med, vilket jag lärt mig den hårda vägen - bara för att de är bekanta har de inte alltid rätt. Och med facit i hand är säkert inte rödsprit (som jag blev rekommenderad) det mest lämpliga. Det kanske t.o.m. är en bekant till någon av oss som putsat TS hus ;).

Som sagt - jag försvarar absolut inte putsning i minusgrader. Tvärtom.
 
K
Att de specar antalet grader betyder inte att man kan använda det och skippa intäckningen och värmen. Med katastrofskydd menas att den räddar situationen genom att förhindra iskristallbildning om t.ex värmaren går sönder under natten.

Förhoppningsvis inte någon bekant till mig hos TS för jag intalar mig att jag bara känner seriösa hantverkare. Har dock varit på många jobb och träffat många oseriösa och ibland blir man riktigt mörkrädd över deras kreativitet.
 
Ja, kreativiteten är det ofta inget fel på....

Kanske lite OT, men i mitt garageprojekt anlitade jag ju för en gångs skull en firma istället för att göra själv. En firma som efter ett tag f.ö. plötsligt fick ett annat jobb och lämnade mitt jobb på obestämd tid. De murade också glatt i minusgrader med rödsprit i bruket, och dessvärre hade de även en alldeles egen uppfattning om armeringsbehovet. Helt stick i stäv med vår överenskommelse och utlåtandet från ingenjörsfirman jag anlitat för att räkna på marklasten. För jag skulle ju aldrig kunna kontrollera om de verkligen armerat som överenskommet i efterhand, och eftersom byggfirman tyckte det var nojja att armera (han tyckte sig veta bättre) plus att det var jobbigt att fixa till armeringsjärnen så skippade de nästan all armering.

Vad de inte visste var att det med metalldetektor var mycket enkelt att avslöja deras fusk. Vid det laget hade dock firman dragit och talat om att de kommer tillbaka om några månader och fortsätter. Man kan väl milt sagt säga att de inte var välkomna. Och att jag numera istället har ett par stålbalkar invändigt på nämnda vägg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.