Inte så klokt att göra detta eller ?
Ska putsa med en STO liknande puts som sista lager (med kulör i ). På puts spannarna står det "arbetstemperatur (+5 till +25) grader".
Men frågan är om man vågar såtta igång när det är si sådär 6 till 8 plusgrader....? Men då regnar det väl :-/
 
Vi är i samma sits, jag väntar till i sommar. Inte kul om det skulle bli kallt och man riskerar jobbet...

Robert
 
Alternativet är ju att klä in huset med pressening och köra med byggfläktar så du kan jobba innaför den. Ett jättejobb att klä allt, men man kan jobba hela vintern.
 
Finns blandning som klarar -5 grader. Vi använde det. Själva putsen torkar fort så regn verkar inte vara något jättestort problem. Vi hade regn då vårt putsades men det syns absolut ingenting negativt.
 
Framerate skrev:
Finns blandning som klarar -5 grader. Vi använde det. Själva putsen torkar fort så regn verkar inte vara något jättestort problem. Vi hade regn då vårt putsades men det syns absolut ingenting negativt.
Jo jag vet men jag har inte denna typen av puts... :'(
 
Hej,

Jag vet inte hur det är med STO, men kan man inte blanda i en tillsats bara?

/Ronny
 
Jag tror också att man kan använda Sikas tillsats eller Maxits "frostskyddstillsats". Har själv samma funderingar om putsen & temperaturen. Än så länge är det ju +grader i princip varje dag så det känns inte så kul att stå stilla då...Vad det gäller täckning + värme så tycker jag att det är svårt att överskåda vad det kostar (hur länge behöver man täcka dvs hur länge behöver man hyra ställning etc, värmare verkar ju dra mängder av diesel/dygn så det kan ju bli en gigantisk kostnad vad jag förstår). Är det någon som har täckt in + värmt som vet? Vad har vi betalat?
mvh stenhus05
 
Till STO-metoden finns tillsats att blanda i...det gjorde våra killar...
 
Om man ska lita på gammal god hantverkstradition så bör man inte putsa eller måla puts när det är under 5 grader (på natten).
Då vet man sedan århundraden att förutsättningarna finns för en långlivad puts.
Sedan finns det en massa nymodigheter som påstår sig klara lägre temperaturer. Det får tiden utvisa hur hållbart det visar sig vara.

Om jag skulle putsat mitt hus så hade jag gjort detta på våren eller tidig höst.
 
volvo skrev:
Om man ska lita på gammal god hantverkstradition så bör man inte putsa eller måla puts när det är under 5 grader (på natten).
Då vet man sedan århundraden att förutsättningarna finns för en långlivad puts.
Sedan finns det en massa nymodigheter som påstår sig klara lägre temperaturer. Det får tiden utvisa hur hållbart det visar sig vara.

Om jag skulle putsat mitt hus så hade jag gjort detta på våren eller tidig höst.
Jag håller med till fullo. De nymodigheterna som kommit är inte utprovade än och har kommit till för att branschen ska kunna mjölka ut ännu mer pengar. Med största sannolikhet kommer det visa sig om ett antal år att det inte alls var så bra. Men då är det försent och dagens fakturor betalda och dagens garantier utgångna.
 
Hej på er alla som gjort inlägg här!
Putsarbeten skall göras under de förutsättningar som materialet kräver!!!
Det går inte att säga till materialet "jag lovar att det kommer att bli 10 grader imorgon"
putsen går inte på det! ;)
Eftersom det är en STO-puts så är den ju organisk och då går det inte med maxits frostskydd (det skall föresten bara användas efter det att man vidtagit vinteråtgärder som "hängslen" om något oförutsett inträffar) >:(
STO gjorde för några år sedan reklam för något som gjorde att man kunde putsa ner till 0 grader tror jag det var... de gör inte det längre!!! :-[
Det som händer är vanligen att det blir flammigt eller inte får någon hållfasthet vilket är något man ser med en gång!
Vänta tills vädret tillåter arbetet eller täck in!
Ha re'
 
om man putsar sto eller andra tunnputsbruk ikall grader går det åt helvete. och det där med tillsatser är bara skitsnack, annars skulle alla puts firmor ha vinterjobb. minst 5+ och att det med säkerhet är + hela torktiden. annars blir bruket som mjöl på väggen. ni som vill putsa era kåkar gör de inte på vintern, mycket extra kostnader tex intäckning+ värme, svårt med torktider, helt enkelt massa merjobb. och har man inte hållits på med puts-tunnputs ska man nog inte ge sej på de över huvud taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.