Jag har beställt en massa pigment för att göra äggoljetempera och måla med, och nu har sambon insett att jag tänkt vi skulle använda lumppapp för att måla på. Men han vill absolut att väggarna ska vara putsade! Då undrar jag hur man bär sig åt – enligt vad jag hört kan man inte måla tempera på nygjord puts, utan man måste vänta en herrans massa år, och det vill vi ju inte. Lerputs har jag förstått är ett alternativ, men det verkar krångligt värre, framför allt att komma över material i Stockholmstrakten.;)

Finns något annat man kan göra för att få en yta som ser putsad ut, med den levande yta det ger, och som går att målas med tempera? Eller är det inte så svårt att lerputsa?:S
 
Lerputs är skitenkelt. Här ovan finns en klistrad tråd om att lerklina! Läs den så vågar ni nog!
 
Jag har läst din intressanta tråd om lerklining utan och innan Torpsara :), och andra trådar i samma ämne, och det som avskräckte mig var tanken på att hyra stora maskiner och framför allt få tag på hundratals kilo lera och sand för oss som inte har bil (och framför allt inte så mycket tid i nuläget). :S

Men dessutom upptäckte vi att det var betong under tapeterna och inte fiberplattor som vi befarat, så nu tror jag att det funkar ändå! Dessutom fick vi tipset av Milis på Av jord att blanda kiselgur i grundfärgen så skulle det bli en lite putsliknande struktur. d^_^b

Om jag däremot hade ett torp att bygga om skulle jag inte tveka att testa lerklining, det ser dessutom underbart fint ut på era bilder i den klistrade länken! :D
 
Petronille skrev:
Jag har beställt en massa pigment för att göra äggoljetempera och måla med, och nu har sambon insett att jag tänkt vi skulle använda lumppapp för att måla på. Men han vill absolut att väggarna ska vara putsade! Då undrar jag hur man bär sig åt – enligt vad jag hört kan man inte måla tempera på nygjord puts, utan man måste vänta en herrans massa år, och det vill vi ju inte. Lerputs har jag förstått är ett alternativ, men det verkar krångligt värre, framför allt att komma över material i Stockholmstrakten.;)

Finns något annat man kan göra för att få en yta som ser putsad ut, med den levande yta det ger, och som går att målas med tempera? Eller är det inte så svårt att lerputsa?:S
Vi har lerklinade väggar med äggoljetempera (liksom på snickerierna).
Välkomna att kolla om ni vill.

Lera kan man lära sig att blanda själv (Mästaren är Johannes Riesterer, hade kurs i Nyköping igår+förrgår...) Har kurser på Skansen också - mfl ställen. Lera, sand, halm, häst- ellr kogödsel (det senare gör leran bättre, men är inte nödvändigt).
Inget problem att måla lerputs - det är bara en fördel att den är våt.
Kolla avjord.se
 
Redigerat:
Låter spännande Aniska! :)

Jag har nu i alla fall grundmålat väggarna två gånger med en massa kiselgur i färgen, jag har använt den lite som spackel så nu ser väggarna nästan ut som om de var lerklinade!:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.