Min entrétrappa behöver snyggas upp. Trappan är original i betong från 1959. Någon tidigare ägare har kompletterat med en mur av LECA-block under trappan, samt putsat trappsidan. LECA-muren har rört sig pga sättningar och putsen har spruckit. Jag har knackat bort det mesta av putsen och tänker lägga på nytt putsbruk C. Kvarvarande puts sitter riktigt hårt. Jag har tidigare lyckats putsa väggar inomhus själv, men detta är kanske lättare att misslyckas med.

Önskar därför goda råd för att få en snygg trappsida som håller många år. Putslagret kommer att bli tjockt, flera cm på vissa ställen.

Ska jag lägga flera tunna lager, eller ett tjockt?
Ska jag använda armeringsnät, vilken sort?
Ska jag hoppas på att LECA-muren slutat röra sig och putsa hela sidan i ett stycke?
Eller ska jag lämna en spricka och trycka i något elastiskt, vad i så fall?

Goda råd mottages tacksamt! Jag orkar inte sätta igång så länge jag inte vet hur jag ska göra, hoppas jag orkar när jag fått lite tips! :S
 
  • Trapp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C-bruk är för klent så där nära marken. Använd A istället. Sprickan skulle jag göra en anvisning för annars så kommer det garanterat att spricka igen.
 
Tack Stefan! Är det någon mer som har goda råd att ge?
 
Skumma sprickan med fogskum, rödgrunda allt som skall putsas, näta med vanligt putsnät och avsluta med ett lager Cementbruk A.
 
Tack Helioz! A-bruk kommer det att bli!
Tycker du också att jag ska lämna en anvisning i sprickan? En rak och fin springa som jag fyller med någon elastisk fogmassa.
 
Ja om du vill vara helt säker på att inte få framtida sprickor där så gör det. Fyll springan med en högkvalitativ byggfog för utomhusbruk som är övermålningsbar och måla sedan alltihopa med en vattenbaserad sockelfärg så blir det ganska osynligt. Rekommenderade produkter är Casco Fasadfog eller Bostik Silmax Byggfog. Du måste prima ytan innan du fogar annars fäster fogen inte ordentligt.
 
Sådärja, rödgrundat och nätat. Nu återstår putsningen. Det blir första gången jag putsar med cementbruk A, det kan gå hur som helst.
Återkommer med flera bilder om resultatet blir bra.
 
  • trappnät.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Överger du att göra en anvisning i sprickan för flexibiltet? Tänkte eftersom det ser ut som du nätat hela ytan
 
Ja, jag struntar nog i det just nu. Det går nog att köra upp en fog med vinkelslip i framtiden om det börjar spricka, eller innan det spricker om man råkar få arbetslust. Kom gärna med synpunkter, jag har inte blandat bruket än!
 
Har inte koll på exakt hur sprickbildningen sker när du nätat men risken är som jag ser det är att den armerade putsen gör att sprickorna kanske kommer oregelbundet istället för i fina linjer i skarven. Dock hade nog jag testat att köra på samma lösning som du med hopp om att slippa sprickor ett tag.

Ett alternativ är ju annars att klippa nätet i fina raka linjer längs skarven och förhoppningsvis styra ev framtida sprickbildning en aning
 
Toppenbra, ser perfekt ut! Om du skummade sprickan med fogskum så kan du gå på med putsen utan att göra något mer. Slätputsa allt så kan du se om det håller, det kanske blir lite bom under sprickan men då bör nätet hålla putsen på plats så det blir inga synliga sprickor i ytan. Du kan absolut göra sprickanvisningen i framtiden också med en vinkelslip som du tänkte. Prima och fyll sedan den fogen som jag skrev ovan.
 
Ja, det gick ju att putsa med A-bruk också. Vad tycks? Själv är jag helnöjd. Tänker nu fylla igen hålen i trappstegen med bruk och sedan kanske måla hela sidan. Antar att det ska va silikatfärg, eller hur?

Tack för alla tipsen!
 
  • Trapputs.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser perfekt ut! Eftervattna nu i tre dagar och vänta ett par veckor tills det är fullständigt uttorkat innan du målar. Jag hade valt en vanlig akrylatsockelfärg istället, den har bätte slitstyrka och blir jämnare. Eftersom trappan är fristående har du inget behov av silikatfärgens diffusionsöppenhet. Teknos Saku är bra tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.