Vi har en öppen spis + vägg i vardagsrummet som är uppmurad i rött tegel. För att få den att stjäla lite mindre ljus, så vill frugan putsa av den i vitt. Hon tror att hon klarar det själv, men jag tvekar...Frågan är: gör man det själv? Jag är inte helt ohändig, men putsa har jag inte gjort mer än att bättra på sockeln på huset. Hur går man tillväga? Behövs armering?
 
Snyggt,
"Tyvärr" är vår murade spisvägg lite större, men har man vl fått snits, så antar jag att det inte spelar någon roll...

Använde du någon armering, eller körde du bara putsen rätt på teglet? Hur gjorde du med hörnförstärkning?
 
Den putsade delen är större än vad som syns. Fortsätter bakom murstocken. Jag skulle gissa på att vi putsade ca 20 m². Använde ingen armering. Ev. skulle det kanske behövts ovanför spiskassetten där det syns små sprickor efter eldning.
Vi använde inte heller ngn hörnförstärkning.

Appliceringen är ungefär som att bredspackla fast ett lite tjockare lager. Sen efter att det torkat ett tag använder man en skumgummiförsedd putsbräda till att forma önskat underlag.

Mvh
P.
 
För o putsa din spis tycker jag du ska använda nått av bruken som Fasting65 nämner eller så finns ju Optiroc B-bruk som é jätte lätt o jobba med.Blanda i span med borrmaskin o visp.Vattna väggen väl med spruta o bra på första lagret tunnt.Sen kör du ett lager till som du kan dra på med en putsbräda.Spetsslev har du till kanter o hörnen.Beroende på vad du vill ha för struktur på putsen finns ju hur många alternativ som helst,fast jag föredrar ju att pensla vågrätt så det blir fint liv o skuggningar.Lycka till
 
Fasting65,

Jagfår intrycket att du inte putsade själv, eller? Om jag har rätt, varför lejde du bort det?
 
K
Optiroc B-bruk heter idag Serpo 222 eftersom Optiroc inte finns längre utan heter maxit.
Serpo 224 lämpar sig bättre på en öppen spis eftersom det är mer flexibelt.

Tabors39: Anledningen till att du får lite sprickor är för att gipsen är stum. Den flexar inte med i värmerörelserna på samma sätt som ett KCC hade gjort.

Det som gör ett KC flexibelt är kalken varav B-bruk (35/65/550) är mindre flex än C-bruk (50/50/650)
 
ktm250 skrev:
Tabors39: Anledningen till att du får lite sprickor är för att gipsen är stum. Den flexar inte med i värmerörelserna på samma sätt som ett KCC hade gjort.
Har misstänkt att det beror på stumheten.
Vi putsade även ca 20m² liknande vägg i en angränsande hall med Serpo 224 men jag som amatör upplevede att det var oändligt mycket svårare att få ett bra slutresultat än med gipsputsen så vi valde att ta den genvägen. Sprickorna är inte värre än att man måste titta väldigt noga för att se dem.

Mvh
P.
 
Grop: Vissa saker får man inse att proffs gör bättre. Fy fan för att putsa helt enkelt. Man får välja sina strider här i livet, och putsning utför helt enkelt erfaret folk bättre än vad jag gör.

För det första är det dösvårt att få upp putsbruket. Visst kan man öva upp den färdigheten precis som mycket annat.
För det andra är det många hundra kilo puts på våran spis. Det är tungt att putsa.
För det tredje är det svårt att veta NÄR man ska släta ut putsen, dvs när putsen har styvnat tillräckligt mycket.
För det fjärde är det lika svårt att få släta ytor som även är fina vid släpljus.
Sist men inte minst: En lekman kan lätt jobba för länge med pustsen. Bearbetar man puts för länge så får man ut de finaste kornen och vätska. Kvar blir de grövsta partiklarna och lite bindemedel. Det blir ett fult resultat.

...men ORKAR man ta fajten så är det bara att börja putsa. Jag har bättre saker för mej i vårt husrenoveringsprojekt.
 
Ett annat alternativ till puts är ju att måla med en vit tjock färg så att man får den vit men behåller stenstrukturen. Vad man använder för färg mm har jag dock ingen aning om men jag tycker detta är snyggt.
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
K
En genomfärgad slamningsputs kan också vara riktigt snyggt.
 
Muraren som gjorde våran rörspis drog på putsen. Jag frågade om vad han använder och svaret var "Kalk och sand".
När jag såg hur han arbetade kom jag underfund med att största skillnaden mellan amatörer och proffs är att proffs skitar ner mycket mera.
 
  • Gilla
Emil Boman och 1 till
  • Laddar…
K
Den största skillnaden mellan proffs och amatör tycker jag landar i val av rätt produkt. Tyvärr faller amatören ofta för produkter som t.ex husfix och tror att det är nån slags allroundprodukt, men som i få fall är lämplig.
 
  • Gilla
Boris Borisov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.