B
Vi har ett klassiskt 1-plans -60 tals hus där stommen är av trä.

Vinden är oisolerad och gavelspetsarna har stående träpanel.

Texitegelfasad som står stadigt på källargrunden (källare av hålkälsblock). Det finns inte en enda spricka/sättning i befintlig mexitegelfasad, varför vi kommer att använda den, men vi vill av estetiska skäl slätputsa mexitegel fasaden OCH byta ut träpanelen till någon skiva så man kan putsa även gavelspetsarna.

Vi har tagit bort stora delar av fasaden och satt i höga fönsterpartier. När vi gjorde detta var vi även tvungna att ta bort teglet som var ovanför fönsterpartierna (det var endast 25 cm tegel kvar ovan fönsterpartierna och iom att det rör sig om 16 meter fönsterpartier så kan det inte hänga i luften)

Över fönsterpartierna sitter det nu utegips.

Det blir mao tre olika material att putsa på

  • Mexitegelfasaden
  • Cellplast (ovan fönsterna som limmas på utegipset för att komma i samma nivå som maxiteglet)
  • Någon skiva (Gavelspetsarna)
Har två frågeställningar.

1: Vilken skiva/underlag ska man ersätta den stående träpanelen vid gavelspestarna med för att få en styv grund för putsen?

2: Att putsa på sandkalksten – Vad gäller? Har fått lika många handfasta tips som människor jag träffat : )

Webers instruktion:
  • KC grund (4 kg/kvm)
  • Nät
  • Putsbruk B (20kg/kvm)
  • Putsbruk C (20kg/kvm)

Finjas instruktion:
  • Nät
  • Grunningsbruk B (20kg/kvm))
  • Putsbruk C Fiber (20kg/kvm)
Bifogar en bild på typhuset som det ser ut idag och en bild för inspiration som vi vill ha slutresultatet.

Tack på förhand för ditt svar med motivation - och gärna med referenser till validerad studie eller Instructions for use.
 
  • Ett enplanshus från 60-talet med mexitegelfasad och stående träpanel på gaveln. Huset har nya stora fönsterpartier och vegetation runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En enplansvilla med vitputsad fasad, stora fönsterpartier och en bred trappa som leder till en välskött trädgård i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det blir hållbart med frigolit och annan skiva under putsen. Jag skulle mura en ny gavel i lecasten för att få en bra putsbärare och en snygg gavel.
 
  • Gilla
bara på låtsas
  • Laddar…
1. Träullit
 
  • Gilla
bara på låtsas
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Tror inte det blir hållbart med frigolit och annan skiva under putsen. Jag skulle mura en ny gavel i lecasten för att få en bra putsbärare och en snygg gavel.
Gillar idén med att mura upp en gavel i leca. Då kan den stå på befintliga meximuren.
Hur göra ovanför fönsterpartierna? Där finns ju inget att ställa Leca på. Sätta en L eller U-balk ovanför fönsterpartierna som man ställer lecablocken på? Se min markering i lila.
 
  • Fönsterparti med markerade lila linjer som visar var en L eller U-balk kan placeras för att ställa lecablock ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lecabalk
 
  • Gilla
bara på låtsas
  • Laddar…
Fibercementskiva och regla 30cc fungerar bra att putsa på.

Jag har kört med glasfibernät och Fiber puts och det sitter kvar utan sprickor nu några år senare...
 
R
Du kan inte blanda material i gavlarna om du ska ha en enhetlig puts..
Om du har tegel som putsbärare på våningsplanet och sätter skivor i gaveln så kommer putsen att röra sig olika med dom olika putsbärarna och följden blir en sprucken putsyta..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
anders07 anders07 skrev:
Fibercementskiva och regla 30cc fungerar bra att putsa på.

Jag har kört med glasfibernät och Fiber puts och det sitter kvar utan sprickor nu några år senare...
Tack för input! Vilket glasfibernät använde du?
 
B
R Rejäl skrev:
Du kan inte blanda material i gavlarna om du ska ha en enhetlig puts..
Om du har tegel som putsbärare på våningsplanet och sätter skivor i gaveln så kommer putsen att röra sig olika med dom olika putsbärarna och följden blir en sprucken putsyta..
Tack för tips! Det förstår jag. Isåfall får man dela av ytorna med en mjukfog eller plåtbleck.
 
R
B bara på låtsas skrev:
Tack för tips! Det förstår jag. Isåfall får man dela av ytorna med en mjukfog eller plåtbleck.
Liggande dilatationsfogar skulle jag akta mig för, bättre ni murar upp gavlarna så att ni kan ha putsen hel..
 
B bara på låtsas skrev:
Tack för input! Vilket glasfibernät använde du?
Oj, bra fråga... Det var troligen Finjas nät och deras glasfiberputs... Köpte det på Hornbach.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.