Hur putsar jag bäst runt fönster? Efter fönsterbyte har en del av tegel fallit bort. Har nytt som skal sättas dig med hjälp av telebalk.

När de är satt på plats över fönster behöver de bättras på ytterligare runt fönsterna då luftspalten syns. Kan man pusta en ram runt de snyggt?

Kan man putsa ”över eller förbi” luftspalten?

Fogskum?

Ska man lämna tomrum mellan putsen och fönstret och sätta en utomhusfog eller silikon?

Tacksam för alla tips och råd och gärna bilder där ni gjort liknande själva!
Fönster med oputsad kant och synlig luftspalt vid tegelvägg, behöver sådan fixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av tegelvägg och fönster med synlig luftspalt efter ett fönsterbyte där tegel fallit bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild på ett fönsterkant och tegelvägg där puts saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt fönster inramat av tegelvägg med synlig luftspalt och skadat tegel som behöver putsas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123
Jag hade nog satsat på att sätta upp någon snygg plåt för att dölja det där.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Hur fungerar de? Behöver man inte täta under plåten med något? Pappen är synlig på vissa ställen, hur gör man med de om man sätter plåt? För visst kan väl fukt tränga sig in ändå?

Sätter man isåfall plåten ända in till fönstret eller behöver man lämna en springa så de kan röra sig?
 
Fönster med vit plåtinfattning och tegelfasad på ett hus, reflektion av en lyktstolpe i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild från Google, men är de ungefär såhär du menar? Vad sätter man bak plåten? Fogskum?
 
JanneJanne123
Jag har trähus själv så ta inte mina ord som den absoluta sanningen, men jag hade fogskummat tomrummet och sedan satt plåt. Hade satt den tight mot fönstret och fogat med byggfog innan jag drog dit plåten.

Bilden du hittade var förövrigt precis så jag menade, blir riktigt snyggt.
 
JanneJanne123
Kam förövrigt rekommendera att kontakta en plåtslagare, behöver inte bli jättedyrt och dom har garanterat koll på hur det där ska göras på bästa sätt för att inte få in fukt i konstruktionen. Om inte annat för att få lite förslag på hur de hade löst problemet.
 
Man skall väl inte fylla igen luftspalten. Men alternativet med plåten är helt rätt.
 
Jag hade dragit på en mjukfog, för fasad och utomhusklassad. Sedan försökt ordna fram någon plåtslagare.

Hur breda är skarvarna ? En duktig fogningsmontör skulle kunna ordna det där....
 
Tusen tack för alla kloka svar! Lättast låter ju definitivt att kontakta en plåtslagare!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E Eiifooos skrev:
Tusen tack för alla kloka svar! Lättast låter ju definitivt att kontakta en plåtslagare!
Inte bara det lättaste, det är även det lämpligaste alternativet! :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.