Vi har ett hus som har olika färger på teglet och dessutom är framsidan putsad i en annan kulör så vi funderar på att putsa det för att få samma färg runtom.

Vi vill ha "skrovlig" genomfärgad puts, alltså inte slätputsat. Jag tror man sprutar på det. Har inte kollat upp det så noga än.

Min fråga är:
Ska man klä med frigolit utanpå teglet och sen putsa, eller putsar man direkt? Om man ska ha frigolit, är det isåfall för isoleringens skull eller finns det andra orsaker till varför man har det? Hur tjock frigolit isåfall? Hur blir det med fuktproblem som man har hört om? Kanske inte är samma sak i och med att jag redan har ett färdigt "klimatskal" som jag putsar på. Något annat man bör tänka på?

Ska visserligen höra med de som säljer putsen, men det är alltid bäst att ta reda på fakta innan så man kan argumentera för- och nackdelar med olika grejer.
 
Jag VET inte vad som är rätt eller fel, men dom jag känner som putsat på tegel har inte frigolit först. Men dom som byggt nytt har frigolit först..
Kan fråga dom. Men du har säkert redan fått svaret av proffsen :)
 
Tack för svaret! Har faktiskt inte fått några andra svar ännu. Mycket märkligt! :)

Misstänkte lite att det var så som du beskrev med nybygge eller inte. Låter ju faktiskt lite märkligt med frigolit utanpå teglet.

Får se om det dyker upp några andra svar.

Trevlig fortsättning på julen och ett gott nytt år!
 
K
Du behöver inte cellplast (frigolit) på teglet såvida du inte är i behov av ev. tilläggsisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.