Någon som vet om det går att putsa på en färgad sockel, eller måste jag utan undantag slipa bort det? :surprised:
 
Det har alltså lossnat puts och sedan målats på...
 
Slipa eller knacka bort färgen innan du putsar (jag hade knackat med murarhammare om det är en mindre yta)
 
Ok, låter schysst. Hur slipar du?
 
Slipa med en slipbräda.
Gör en själv med lite 2 tum 3 och sandpapper 40 eller köp en "riktig" hos bygghandlarn
 
Tom Bombadill skrev:
Ok, låter schysst. Hur slipar du?
Jag hade inte slipat, bruket får inte fäste om det är en målad och vattenavvisande yta så allt ska bort. Jag hade knackat ner färgen (och antagligen med det det yttersta lagret puts/betong eller vad som nu finns bakom)

Hur stor yta är det?
 
Det är uppskattningsvis 12 m2 som ska åtgärdas. Men Bricky, hur menar du? Varför menar du att jag bör knacka bort putsen också? Får jag bort färgen kommer väl putsen fram och jag har löst "fäst-problemet"?

Det här med en slipbräda... Underlaget är alltså "kuperad terräng", vilket kanske gör det lite knepigare. Det är alltså nån som har målat på skadan... här har vi kanske i och för sig själva anledningen till att hacka bort putsen, eftersom det nog är en knepig uppgift att slipa en yta som ser ut som svenska fjällen.

Vad sägs?
 
Jag menade att när du knackar bort färgen så kommer en del av putsen/översta skiktet att följa med, men all puts behöver du inte ta bort.

12 kvadrat är inte så mycket. Två timmar med murarhammare så är färgen borta, hålla på att slipa tycker jag verkar omständligt och jobbigt.

Får du bara bort färgen så har du nåt att fästa i, det är det viktigaste.
 
Ok, fasiken va schysst! Tack för hjälpen. Jag kör på att testa att knacka bort yttersta lagret då. Jag är inte ännu erfaren hemmafixare, så jag har inte hunnit skaffa mig en murarhammare. Däremot har jag en kil och hammare som nog gör susen! Tusen tack.
 
Jag menar huggmejsel, inte kil! =)
 
Du hittar säkert nåt smidigt, prova dig fram lite. Sitter inte färgen så hårt eller det är gammal puts med porös yta kanske det räcker att knacka lite försiktigt med hammaren osv
 
Hej
På sockeln till vår hus från -74 har lite puts släppt.
Jag tänker gräva upp lite runt huset och kolla så allt ser bra ut samt kolla så det inte ligger jord mot.
Under markytan stoppar jag ned Platon det är ju lugnt men ovan jord så måste jag putsa om. Sockeln är svartmålad, spelar det någon roll eller kan jag putsa över håligheterna och sedan måla ny färg över alltihopa??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.