Hej

Har ett hus med putsad grund och ska byta garageport, öppningen är 5 cm bredare än den nya portens mått, så undrar om jag kan putsa på mer bruk, alltså ca 2-3cm runt öppningen efter jag satt den nya porten på plats, grunden nu är såklart målad, vill helst inte sätta någon trälist eller dylikt för att täcka, då väggen är ca 30cm tjock och porten hamnar på insidan av väggen, och ska jag täcka ända ut där befintliga karmen är nu så blir det för mycket att täcka med trä tycker jag. Någon annan lösning med plåt eller något blir nog för dyrt då jag har begränsad budget.

Min idé är att sätta dit nya porten och skruva en bräda tillfälligt på utsidan av väggen runt om så att den hamnar i samma nivå som nya portens öppning (kommer att sticka ut/in ca 2-3cm på befintlig öppning) sen fylla med bruk och skrapa av med en pinne så det blir samma nivå, samt strax innan det torkat skruva bort brädan och snygga till kanten på utsidan.

Är det möjligt? Något att tänka på, behövs primer eller någon form av armering för att putsen ska sitta kvar, med tanke på att det är målat nu, blir väl svårast att få till "taket" på öppningen så inte bruket ramlar ner. Ska det göras på flera vändor eller kan jag ta allt på en gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.