Hej

Nästa projekt på tur är att renovera tvättstugan i källaren och jag har lite funderingar.

Dräneringen är inte helt hundra och väggarna är fuktiga på sina ställen (putsen har släppt).
Jag planerar att knacka ner allt som är löst, vilket inte är speciellt mycket, och sedan slipa bort all färg med en betongslip(?).
Sedan är tanken att putsa de ställena jag fått bort den lösa putsen, men vad ska jag använda för puts? Prima antar jag att jag behöver göra först, men är det något speciellt jag behöver tänka på med tanke på att väggarna är aningens fuktiga?

Sedan måla med silikatfärg (Inte gult).

DSC_0225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan hjälpa mig att fylla i mina kunskapsluckor?
 
Jag tänker inte ge råd om putsningen men kan tipsa om lämplig maskin för slipjobbet. Jag gjorde ett liknande projekt i källaren och hyrde en Flex för jobbet, en mindre, handhållen maskin som ska kopplas till en byggdammsugare. Grym är förnamnet. Testa inte vinkelslip, slipmaskin eller andra leksaker. Hyr en Flex. Du kommer inte ångra det.
 
M
jäklar vilken gul gul färg :x

nej prima behövs inte, men slamma lite för att få fäste och binda damm (vatten+cement(eller murcement) typ mellan mjölk och välling-konsitens och jobba in med kalkborste eller plafondpensel) där det ska putsas. B- eller C-bruk till putsningen. Oftast använder jag C-bruk men ibland B-bruk på ytterväggar om putsen som redan är där är väldigt hård.

Slipa bort färg? -Ja! Instämmer med föregående talare angående flex-slip

Har du tänkt att göra något åt dräneringen?
 
Redigerat av moderator:
Tack för svaren!

Någon får gärna länka till en lämplig FLEX maskin så jag vet vad jag ska leta efter!
Med slamma menar du att kasta på, arbeta in och låta torka. Sedan putsa?

Tycker inte att dräneringen vållar mig några problem som det är nu så den får vara tills jag vinner på LOTTO.

Åå, ja det är gult. Gult är fult...

Fyll gärna på med mer tips!
 
M
nej du behöver inte kasta på om du inte jättegärna vill (...få bruk i håret;)). Bara doppa kvast/pensel och jobba in i underlaget och låt torka ja. Behöver/ska inte vara något nämnvärt lager, och se till så det inte blir för tjock blandning.

Och sedan putsa ja. Så skulle jag gjort med utgångspunkt från informationen jag har nu iallafall.

såhär ser en av de vanliga Flex-sliparna ut:

656816ba-643a-44cc-930f-df74653c45e2.jpg

Den röda delen av skyddskåpan kan man på denna modellen skjuta åt sidan så man kommer åt i vinklar tak/vägg, vägg/vägg och vägg/golv. Andra modeller kan det vara en gummiflärp man bänder bort och sedan trycker tillbaks.
 
Redigerat av moderator:
Hade förövrigt samma gula färg i tvättstugan :)

Vi hade fukt som stigit ca 30 cm i väggarna, men vi struntade i att putsa om där det inte helt fallit bort. Där det bara var lite ojämnt lagade vi med casco combirapid.
Vårt underlag såg rätt mycket ut som ditt med lite större sten i (vad jag kan se) och vi fick inte c-putsen att fästa men b-funkade där det behövdes (vi flyttade bla en vägg och då fick vi en nivåskillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.