Hej ! Jag är så grön man kan vara, har precis köpt ett hus från 30 talet med skalmur av tegel. Grunden till skalmuren är från 80 talet (ser ut som betonghålsten) då man även byggde till ett mindre utrymme. Innanför den står 2 rader med tegelsten, som bär upp husets konstruktion. Mellan de båda murarna ser det ut som en smal luftspalt och längre upp isolering.
Nu är det så att det släpper puts från insidan och då tänker jag att börja krafsa och ersätta dåliga fogar och putsa på igen. Mina frågor är följande:

1. kan fogen mellan tegelstenarna bli starkare av att man putsar utan eller måste den fräsas/ mejslas bort och ersättas, även den lodrätta fogen? i så fall, hur gör man med den raden, som är dold av skalmurens grundvägg? Ska man istället stödja den genom att fylla igen spalten med något lämpligt bruk? Hur länge får man hålla på med invändig putsning innan det blir för kallt? Kan man helt strunta i putsningen om man har fräst om fogarna och bara slamma på med nåt lämpligt?

2. vad skall man använda till betongväggen under tillbyggnaden från 80 talet?


hälsningar "semesterfixaren"
 
Redigerat:
Jag kan tillägga att de bärande väggarna inne i källaren är av tegelsten de me och behöver tillsyn... behovet är störst över dörröppningarna då motsvarande golvyta sviktar lite. Det är naturligtvis inga problem att nå fogarna från båda håll. Jag tänkte ta det värsta först och sen putsa på vartefter. Snälla ge mig råd så det inte blir något fel. :)
 
Redigerat:
Snälla?
 
har du några bilder, trorinte du ska fylla igen luftspalt, då ändrar du förutsättningarna...
 
Jag har mest misstankar än så länge och golv, som börjat svikta över dörröppningar/ källarfönster. Bilder visar nog inte så mycket, men knackar jag så låter det ihåligt på kanske 60% av all gammal väggyta. Det finns lite tafatta lagningar, som tur är bara enstaka med cementblandning, men annars är väggen i härligt originalskick :rolleyes:
Och jag är ingen typ som köper ett gammalt hus och går sen med ett vattenpass och vill räta upp allt... jag vill bara inte att hela kåken rasar ihop pga dåligt underhåll...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.