Tacksam för lite råd.
Behöver putsa om köksväggen där det tidigare suttit kakel och överskåp.
Tjockleken på putsen är 10mm och underlaget 50-tals betong.
Min plan är att inte ha överskåp i nya köket men köksfläkt och troligtvis 1-2 öppna hyllor.

Är det putsbruk C som gäller och behöver jag putsnät?
Bör man ha mikrolit/glasfiber ovanpå sen för ytor som ska målas för att inte riskera att det spricker där eventuellt hyllor ska sättas upp eller ska det hålla ihop "om man gör rätt"?

Har putsat leca mur och vägg tidigare med gott resultat men har ju inte borrat i det så vet inte riktigt hur det beter sig.

Renoveringsprojekt av ett kök med rivna väggar och demonterade skåp, exponerade ledningar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kök under renovering med avlägsnade kakelplattor och installationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
E Elsa Johansson skrev:
@Fredrik- hur blev det?
Är det någon fråga du vill ställa?
Eller bara intresserad hur Fredrik gjorde?
 
@neo
N neo11 skrev:
Är det någon fråga du vill ställa?
Eller bara intresserad hur Fredrik gjorde?
Vad han satte för vägg/material under putsen, och hur putsen ser ut när den var färdigt. Hur mycket den bygger i millimeter.. samt om den ska målas/behandlad eller vara rå… och om det funkar bra att fästa t.ex köksfläkt på putsen.
 
Sorry för inaktiviteten, tar lite kort i helgen.
Bakomliggande vägg är betong, slipade av gammal puts med betonslip.
Limmade putsskenor (trälister) för att ha som gudie och putsade ~10mm direkt på bakomliggande betongvägg.

Puts är ju bara ytskikt så fläkt, skåp etc bör du se till att fästa i bakomliggande konstruktion.
 
F Fredrik- skrev:
Sorry för inaktiviteten, tar lite kort i helgen.
Bakomliggande vägg är betong, slipade av gammal puts med betonslip.
Limmade putsskenor (trälister) för att ha som gudie och putsade ~10mm direkt på bakomliggande betongvägg.

Puts är ju bara ytskikt så fläkt, skåp etc bör du se till att fästa i bakomliggande konstruktion.
Vore väldigt kul att se, just också huruvida det var svårt att få det helt rakt eller inte och hur du behandlade genom målning eller annat? Hoppas du orkar och hinner ta några bilder 😊
 
Inte dom bästa bilderna.
Eftersom jag inte ska ha öppna hyllor utan överskåp så är inte finputs viktigt så det ser kanske inte så snyggt ut, men det är inte meningen heller, det kommer inte synas.

Putsade övre 30-40cm där monteringsskena för överskåpen ska vara.
Samt mitt på väggen där någon form av stänkskydd hamnar, typ kakel.

Hade jag haft öppna hyllor så hade jag såklart putsat hela väggen, tagit bort putsbanorna (trälisterna)
och eventuellt slutputsat med C puts.

Bedömde att jag inte behövde putsnät då det är betongvägg.

Om man är ovan/nybörjare så är det viktiga att få dit och väga in putsbanor så att dom sitter rakt och jämt, jobba sedan med ett fack (mellan 2 putsbanor) åt gången.
https://www.k-rauta.se/produkt/putsbana-gypsum-t-profil-62500mm-fzv/7391479728490
Putsbana av metall som används för jämn putsning av väggar, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kastar sedan på bruket med slev och jämnar till och drar av överflöd med typ rätskiva/putsbräda som är så bred att du drar dom över 2st putsbanor (alltid nerifrån och upp).

Putsbana i metall, T-profil för väggputsning, används mellan putsade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gypsum T-profil putsbana använd för att skapa raka och jämna ytor vid putsning av vägg.

Jag använder också en massaslev (då jag hade en sån från tidigare murbygge) för lite finlir på slutet.
En putsbräda med trähandtag och metallblad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Täck golv ordentligt, och använd glasögon, som nybörjare hamnar hälften av putsen på andra ställen än väggen.
 
  • Obehandlad betongvägg med partiellt pålagd puts ovanför och runt en monteringsskena för överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis putsad betongvägg med synliga trälistspår och oputsat område vid golv, i förberedelse för köksskåpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis putsad betongvägg med markeringar för överskåp, rörinstallationer och golvskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
E Elsa Johansson skrev:
Tack!
Har du fler frågor, så kan jag troligtvis besvara dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.