jag målade alla väggar i källare i fjol. är nästan 1år sen nu.
men fukten kom igen, så nu har jag lejt ut att dränera om huset. Men väggarna är inte helt släta utan lite "buckliga" så jag har tänkt att putsa upp 2rum, i alla fall till och börja med.

Då jag inte vet rikigt vad de är bakom den nu varande puten som sitter där nu, så är min taken att bara lägga på ett tunt lagger för att få släta fina väggar.

Har kikat runt lite och fått mig en bild på hur man ska lägga upp sj arbetet, med att för putsa osv.

men ska man satsa på weber puts eller finja? och vilken? vill ha de nästan så slätt som möjligt, fint om det är lite lite struktur.
 
Är det bara tunt du ska putsa och det inte förekommer mycket fukt kan du dra på gipsputs. Lätt att jobba med och kan läggas tunt.
 
anders07 skrev:
Är det bara tunt du ska putsa och det inte förekommer mycket fukt kan du dra på gipsputs. Lätt att jobba med och kan läggas tunt.


Hmm för det blir ju och bredspackal alla väggar, släpper den igenom fukt?
 
Använd putsbruk C hand upp till 1 mm . Jag tycker själv att det inte spelar någon större roll om det heter weber eller finja. Jag köper på bauhaus o det fungerar utmärkt.
 
Har du målarfärg kvar på väggen så är gipsputs/bruk+primer att föredra och lika enkelt som att spackla.
Om det endast är några mm så kan man göra det ännu enklare och använda grovspackel, blir lite dyrare men marginellt
Är det ren betongyta kan du även använda putsbruk C. Kräver lite mera arbete med att slamma på och teknik för att få bruket att fastna.

Vitsen med att dränera om är att få torrt på utsidan av yttervägen så man får bort fukten och helst en isolerad utsida så att du får ev. fuktvandring utåt. Med en riktigt gjord yttervägg och dränering så ska du inte ha någon fukt i väggen utan alla tre metoderna ovan ska fungera.
 
Redigerat:
det är svårt och säga hur tjockt jag kommer att lägga, men om ni lekar lite så kan vi säga 1-7mm så har jag lite att spela, funkar det fort med tex gipsbruk?


AnderS vad mennar du med grocspackel?
 
berne88 skrev:
det är svårt och säga hur tjockt jag kommer att lägga, men om ni lekar lite så kan vi säga 1-7mm så har jag lite att spela, funkar det fort med tex gipsbruk?

AnderS vad mennar du med grocspackel?
Ett vanligt handspackel av grövre modell, brukar kanske heta handspackel grov eller liknande. Går att spackla i skikt upp till 10-15 mm. Blir en bredspackling av väggen.
Har man större ojämnheter så är gipsbruk/puts bättre som säkert klarar 40-50 mm, men fungerar även utmärkt i tunna skikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.