Hej,

Jag tänkte ge mig på projektet att putsa upp om sockeln på huset och skulle behöva lite hjälp kring val av bruk.
Har läst runt men blir inte helt klok.

Bakgrund

Ungefär så här ser det ut när vi knackat bort lös puts (inte helt färdig). Uppskattar det till att vara upp mot 2 cm puts som skall på.

Hussockel med bortknackad puts vid tegelfasad, exponerande betongblock under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset är från 1961. När vi begärde ut bygglovshandlingar från kommunen så fick vi med en teknisk beskrivning där det står att grunden består av cementputsade betongblock.

Fotokopia av teknisk beskrivning för grundläggningsätt med noteringar om betongblock och cementputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frågorna

1. Val av bruk

Cementputsat borde innebära att jag kan använda Cementbruk A?

Om jag har förstått processen rätt så har man i regel tre lager puts: grundning, grovputs och finputs.

Kan cementbruk A nyttjas för alla dessa lager eller är det endast för grovputs?

I Webers putsbroschyr nämns weberbase 222 mur- och putsbruk B. Är det ett alternativ till cementbruk A?

2. Applicering

Hur gör jag för att få det här någorlunda rakt, bör jag använda ex avdragsbanor eller fungerar det ökända ögonmåttet? Det är en sträcka om ungefär 4 m det rör sig om.
 
Inga idéer?
 
N
Ja , cementbruk A ska du använda. Men av vad jag kan se på bilderna borde du kunna dra på a bruket och sen bara riva till det. Men du måste ju tejpa teglet ovan så du inte grisar ner det med puts
 
N
Och all färg på sockeln måste bort innan.
Ja, du kan använda b bruk 222 om du vill. Kan va lättare än a bruk då det är lite kalk i, smidigare.
Förvattna lite , och sen dra på hela sockeln med bruk, efteråt drar du en rätkäpp efter socklen som är 1 -1,5 meter och skaver bort överflöd så det blir rakt. Vet inte om sockeln är krokig nu? Är den inte det kan du riva direkt med rivbräda eller kanitz
 
Tack för svar @neo11

Ja, du kan använda b bruk 222 om du vill. Kan va lättare än a bruk då det är lite kalk i, smidigare.
Om man väljer B-bruk, grundar man med cementbruk A innan eller kan man använda B-bruk direkt?
 
N
Du kan använda b bruk direkt
 
  • Gilla
nandreasson
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Du kan använda b bruk direkt
Tack, tror att jag nu har tillräckligt med info för att gå vidare med projektet. Skall invänta lite varmare nätter innan jag fortsätter. Uppdaterar tråden senare
 
Vi tänkte byta ventil i sockeln, då den gamla var väldigt tillplattad (trädäckets bärlina satt över den).
I samband med att vi tog bort den gamla så föll det bort en del bruk, se bild (provisorisk maseringstejp), som vi nu behöver åtgärda.

Funkar cementbruk A här eller vill man ha något annat? Hittade ett lagningsbruk, Weber REP rapid (https://www.se.weber/betong/reparationsbetong/weber-rep-rapid) som verkar trevligt annars.

Misstänker att jag tänker för mycket

Några idéer @neo11?
 
  • Hand med svarta och röda handskar håller blå maskeringstejp vid en trasig sockel med bortfallen puts och synlig ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Bilden va inte jättebra, rep bruk kan vara bra. Cement bruk a, är nog lättare och billigare. Och ungefär samma slutresultat. Jag hade använt cement bruk a. Men du avgör ju själv såklart.
 
Redigerat:
Tänkte skriva en kort uppdatering nu när vi har slutfört projektet.

Tog inte så mycket bilder längs med projektet, lätt att man glömmer bort det. Bifogar en bild innan det att vi målade med Teknos siloksan och en efter.

Vi putsade den högra delen först (se bild). Knackade bort en massa gammal lös puts med hammare. Var lite klurigt att avgränsa arbetet (slår man hårdare lossnar mer). Vi använde weberbase 222 mur- och putsbruk b, tillsammans med deras rödgrund. Tror att vi hade kunnat skippa rödgrunden (vilket vi också gjorde för den vänstra delen av hörnet på bild). Min uppfattning är att det är något som ger bättre fäste när man putsar något mer "blankt" än den skrovliga ytan vi hade att jobba med.

Blev inte helt rakt kan jag erkänna, tror inte att det var det från första början heller. För att få till det misstänker jag att vi hade behövt knacka bort alla gammal puts ned till murblocken och utgå från en mer rät yta (rätta mig gärna dock).

I det stora hela blev vi ändå rätt nöjda. Tiden kommer väl dock utvisa om vi utförde ett bra arbete.

Mitt nästa projekt på huset blir nog att fixa dåliga tegelfogar.
 
  • Renoverad husgrund med nymålad grå siloksan och en del av rödtegelväggen ovanför, innan tegelfogar fixas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En före och efter bild av en husvägg där putsrenovering pågår, med byggbrädor i förgrunden.
  • Gilla
Gabsson och 2 till
  • Laddar…
N
Ser jättebra ut.
Tegelfogar kan vara svåra, men inget är omöjligt.
 
N neo11 skrev:
Ser jättebra ut.
Tegelfogar kan vara svåra, men inget är omöjligt.
Tack!

Tänker du på att något visst moment i en omfogning är svårt? Kanske landar i att man lejer ut det ändå.
 
N
Du får inte kladda på tegelstenarna när du fogar, så fogbräda och fogslev beroende på storlek av fog.
Måste vara styft bruk, så kladdar man mindre, nästan jordfuktat.
Det man kladdar på tegel kan man få bort med rotborste eller med gul isolering man har i innerväggar.
Det lite bökiga är pigmentering av bruket, du kan nog behöva denna men kanske även en nitor brun.
https://www.norrlandsfarg.se/produkt/nitor-fargpigment-318-oxidsvart-80-g-100-ml/?utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Copy Copy Copy Copy Rust-Oleum&utm_medium=cpc&utm_term=26227&gclid=CjwKCAjwxo6IBhBKEiwAXSYBs9qI2XI34lN7FfpI4hgxaYaAWPw7f1SZWbbnl5kml1FzQe4UHjE-QxoCG2gQAvD_BwE
Och det är inte många firmor som kan pigmentera bruket, så du kanske gör det bättre själv.
Använd b bruk och tänk på att bruket ljusnar massor efter tork.
Sen ska ju även fogen rotborstas efter ca 45 min applecering, beroende på tork.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Du får inte kladda på tegelstenarna när du fogar, så fogbräda och fogslev beroende på storlek av fog.
Måste vara styft bruk, så kladdar man mindre, nästan jordfuktat.
Det man kladdar på tegel kan man få bort med rotborste eller med gul isolering man har i innerväggar.
Det lite bökiga är pigmentering av bruket, du kan nog behöva denna men kanske även en nitor brun.
[länk] Shopping&utm_campaign=Copy Copy Copy Copy Rust-Oleum&utm_medium=cpc&utm_term=26227&gclid=CjwKCAjwxo6IBhBKEiwAXSYBs9qI2XI34lN7FfpI4hgxaYaAWPw7f1SZWbbnl5kml1FzQe4UHjE-QxoCG2gQAvD_BwE
Och det är inte många firmor som kan pigmentera bruket, så du kanske gör det bättre själv.
Använd b bruk och tänk på att bruket ljusnar massor efter tork.
Sen ska ju även fogen rotborstas efter ca 45 min applecering, beroende på tork.
Tack! Fräste lite fog idag, tänkte foga om en avgränsad yta för att se hur väl jag lyckas och efter det ta ställning till om man skall överlåta det till proffsen.

Tror att den tidigare fogen är grön (på bild tidigare i tråd). Väggen som jag nu tänkte foga om tror jag kan vara opigmenterad? Se bild.

Funderar på om jag skall göra ett försök med syra för att få bort tidigare spill på tegelstenar (syns på bild).

Några idéer på hur man skyddar fogen, mot sol och regn, medan den torkar? Försöka hänga en presenning över? Det bästa vore förstås ställning och plasta in antar jag. Hur länge bör man skydda ny fog?
 
  • Tegelvägg med delvis fräst fog, stege i förgrunden och byggmaterial skyddat av plast till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Är det solsken är den torr efter 6 timmar och behöver inget skydd efter det.
Utan sol 24 timmar, och sen inget skydd.
Om det är saltsyra nitor 30% så va lite försiktig och spä den först,
får man det i ögonen blir man blind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.