Hej på er alla här, ber nu om tips och hjälp.

Vi har en tvättstuga i en källare som vi ska göra iordning lite. Huset är byggt 1947 och väggarna i källaren, iallafall ytterväggarna är gjorda av några stenar som här på forumet verkar kallas betonghålssten. Kan det stämma om ni kollar på bilderna. Väggen som ni ser är en yttervägg och på utsidan finns en trappa som går ner till en källardörr. Någon gång de senaste åren har man byggt ett tak över trappan så nu kommer det inte ner lika mycket fukt (regn och snö) i trappan som sen letar sig in genom väggen. Det som jag slagit lös från väggen som ni ser på bilden är alla den lösa putsen och där hade även färgen börjat släppa helt eller så att det blivit bubblor. Jag antar då att man målat med fel typ av färg innan (typ plastfärg, inomhusfärg, akryrat, latex) och därmed har färgen släppt.

Nu har jag tänkt att lägga på någon form av puts på väggen där det har släppt, det är ju ingen lätt uppgift men samtidgt tänker jag att det inte behöver bli helt perfekt och rakt heller då det är i en källare, ingen blir ju sämre än vad det är nu :) Har ni något tips på vilken puts man ska använda och hur man ska gå tillväga för att få det bra? Jag har tidigare använt kakelfix som är billigt på jem&fix och som fäster fantastikst bra när man putsar, jag brukar först blöta upp med en pensel och sen lägga på en lös blandning, vet inte om det är det som kallas att slamma, och sen slänga på kakelfixet och putsa ut, låter det helt galet?

Sen kommer vi då till själva färgen, väggarna ska va vita och jag brukar köpa min färg på happyhomes dvs. beckers. När jag gjorde snickarboa, som inte hade lika mycket fuktangrepp på väggarna sa de att jag skulle måla med samma färg som uppe i huset, dvs beckerplast 7 http://beckers.se/Inomhus/Vara-produ...Beckerplast-7/ men nu i efterhand kanske man skulle haft en silikatfärg som andas bättre, är den dyrare med tro? http://beckers.se/Utomhus/Vara-Produ...g/Silikatfarg/ Frågan är nu då om man ska satsa på denna färgen på alla källarväggar isåfall. Problemet är väl då att man inte ska måla med denna över gammal akrylat eller latexfärg? Måste man då få bort all gammalfärg och hur gör man det bäst?
`
Fick en liten galen idé nu precis när jag skrev, skulle man kunna ta bort all puts på den väggen så att bara stenen blir kvar och sen foga igen fogarna bara och sen måla med en viti silikatfärg över, det skulle nog bli rätt så snyggt men frågan är om man förlorar för mycket isoleringsförmåga i väggen? Spännande idé dock...

Golvet ska vi sen måla med Golvfärg + http://beckers.se/Inomhus/Vara-produ...GOLVFARG-PLUS/ och sen lägga platsplattor från Jula, då det andas bättre än klinkers, kan det va bra tro?

Tack på förhand för era tips och idéer!
 
  • DSC_0176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
herman.swahn skrev:
Har ni något tips på vilken puts man ska använda och hur man ska gå tillväga för att få det bra?
Med tanke på husets ålder och hur putsen ser ut skulle jag föreslå att du köper putsbruk C (t.ex. Weber putsbruk C, 135). Brukar kosta runt 70:- för en säck på 25 kg.

herman.swahn skrev:
Jag har tidigare använt kakelfix som är billigt på jem&fix och som fäster fantastikst bra när man putsar, jag brukar först blöta upp med en pensel och sen lägga på en lös blandning, vet inte om det är det som kallas att slamma, och sen slänga på kakelfixet och putsa ut, låter det helt galet?
Jag förselår att du använder riktigt putsbruk istället. Det är förmodligen inte speciellt mycket dyrare (kanske t.o.m. billigare?). Annars låter tillvägagångssättet OK.

herman.swahn skrev:
Sen kommer vi då till själva färgen, väggarna ska va vita och jag brukar köpa min färg på happyhomes dvs. beckers. När jag gjorde snickarboa, som inte hade lika mycket fuktangrepp på väggarna sa de att jag skulle måla med samma färg som uppe i huset, dvs beckerplast 7 [länk] men nu i efterhand kanske man skulle haft en silikatfärg som andas bättre, är den dyrare med tro? [länk] Frågan är nu då om man ska satsa på denna färgen på alla källarväggar isåfall. Problemet är väl då att man inte ska måla med denna över gammal akrylat eller latexfärg? Måste man då få bort all gammalfärg och hur gör man det bäst?
Silikat är dyrare, men det bästa alternativet om väggarna är ren betong/puts. Ligger det redan färg på vissa väggar som inte är silikatfärg går det dock inte. Då bör du slipa bort allt och lägga på nytt. Alternativt använda en annan typ av diffussionsöppen färg (t.ex. Beckers Webetonex).

herman.swahn skrev:
Golvet ska vi sen måla med Golvfärg + [länk] och sen lägga platsplattor från Jula, då det andas bättre än klinkers, kan det va bra tro?
Jag hade valt en diffussionsöppen färg även här. Alternativt hade jag lagt klinkers som andas mycket bra (skall man vara korrekt är det fogen som andas, inte plattorna).

Själv har jag precis köpt följande färg till mitt källargolv:
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?products_id=104

Den verkar vara mycket stryktålig (som alla epoxifärger). Men till skillnad från många andra epoxifärger verkar denna kunna andas.

Ang. "Beckers golvfärg plus" så är det en bra färg (har den själv i min trappa). Men jag skulle inte måla mina källargolv med den.
 
Redigerat:
Tack för bra svar! Är det några fler som har några tips?
//Herman
 
Inga fler svar?
 
Jag är i stort sett i samma sits, har dock valt klinker.

Någon som kan kommentera frågan om att riva all puts, "spackla" skarvarna och måla?
/D

Sent from my LT26i using Tapatalk
 
Har själv renoverat tvättstugan. Jag valde och slipa bort det med en betongslip som jag hyrde.

Gick väldigt snabbt men dammade lite som sagt även om jag hyrde en dammsugare. Men klart snabbast och effektivast.
Sen putsade jag med kc putsbruk c.
Målade sen med beckers silikatfärg. Är väldigt nöjd med resultatet.
Om man tycker det är för mycket jobb så rekommenderar jag att putsa om ytterväggarna och måla med en öppen färg. Min källare är från 1950.
 
Hej!
Läser denna tråd med stort intresse. Vi har liksom TS en "f d" tvättstuga (blivande "relaxrum"?) i källaren med fuktgenomslag på en vägg (ca 3,5x2,5m). Tidigare ägare har målat på med fel sorts färg. Villan är omdränerad 2009/2010, men just DEN väggen går inte att dränera, då den ligger under garaget.

Vi funderar nu på att slipa ner färgen (med en s k "giraff") och sedan putsa väggen. Då vi gjorde det i ett annat rum, så blev det "spår" efter maskinen i lättbetongen, varefter vi efter bästa förmåga lade i spackel. Det var svårt att få det jämnt då väggen inte var "rak" på sina ställen utan välvd.

Jag undrar hur du, hbenke, lyckades? Lade du på putsbruket utan att spackla inunder?
Skulle vara kul om du laddade upp foto på din putsning/tvättstuga!

/A
 
Hej
Jag slipade ner den gamla putsen och färgen med en betongslip.
Efter det så putsade jag med kc putsbruk c.
Putsen la jag på väggen utan att göra något innan.
Vattna väggarna innan ni putsar.
Har lite bilder som kanske kan hjälpa till.
Målade med silikatfärg sen. Men vänta med att måla väggarna, jag väntade ca 1 månad.
 
  • bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0333.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0334.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0410.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0343.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0342.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0344.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Emma_Boman och 2 till
  • Laddar…
Blev ju bra det där. Hur tjockt är putsskiktet?
 
Vet inte exakt, men kanske mellan 5-8 mm. Lite mer på vissa ställen.
 
  • Gilla
Elinwjs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.