Har sökt och läst i otaliga trådar om att putsa på murstock och blivit något klokare men inte helt och fullt.
Vi har en murstock som till nedre del består av mexitegel och till övre del av puts. Huset är byggt -68. Nu vill jag putsa hela murstocken slät och måla vit. Efter detta är gjort ska vi installera en braskassett.

Har blivit rekommenderad murbruk C att putsa med men har förstått att det KAN vara svårt att få att fästa på mexiteglet, men har läst om andra som lyckats med gott resultat. Blöta ordentligt innan tycks vara nyckeln.

MEN.... ovandelen som nu är putsad, är också målad med någon slags färg. Hur gör jag för att få putsen att fästa där? Kollade möjligheten att knacka bort gammal puts men den sitter på sina ställen som berget och jag vill inte riskera en spricka i murstocken som bla används till pelletseldning.

Min fråga är....kan jag ritsa i färgen och försöka prima med någon primer. Eller ska jag blanda tunt med murbruk C ivatten och måla på som en slags primer innan putsning?
 
K
Du kommer inte att få putsbruket att fästa på färgen. Välj Gypsum istället. Prima det målade delen med deras primer.
 
Ringde en byggfirma idag angående gypsum och det var ju svindyrt....... primern jag skulle behöva typ 0,5l av såldes i stora dunkar för 750 spänn. Känns inte som ett bra alternativ att lägga så mycket på något som inte kommer användas mer.

Blev rekommenderad en annan produkt som lät högintressant.
Isola-Platon Hey´di murputs som finns färdigfärgad. Kostade inte fullt lika mycket i alla fall, och det fanns även primer.

Är det någon som har erfarenhet av detta.

Jag blir inte klok på alla olika rekommendationer. En murare jag talade med rekommenderade något helt annat som jag inte ens kommer ihåg namnet på....sodeko murputs eller något liknande. Detta pga problemet att få det att fästa på mexiteglet.....men nu är det ju den målade putsen som är problemet.

Eller kan jag gå på putsen med ett grovt slippapper för hand???? Måste all färg bort för att det ska fästa. Eller om jag kan använda Hey´di så vore det ju kanon....så slipper jag ju dessutom måla sedan :)

Fler goda råd tack?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.