Hej

Vi har lagt en mur av lecablock i trädgården, en del av den är rundad. Se figur bifogad.

Den är putsad med murbruk B och skule plåtkrönas, men vintern kom och vi lade ett lager cement på murkrönet, det ska efter vad jag förstått kunna täta tillräckligt som översta lager före målning??

Nu visar det sig att en plåtkröning kräver en massa hantverksarbete för att löda ihop plåten i rundeln. Vi tänker inte göra den lösningen.

FRÅGA: Den skarv som idag finns mellan cement och b-bruket (egentligen bara kosmetiskt, Leca blocken är täckta 100%); kan jag nyttja någon lämplig form av bruk för att putsa "ihop" de här två skikten?

Alltså något som fäster på både cement och B-bruk?

Muren skall sedan målas med putsfärg (eller vad det nu må heta). Vi tycker dementkröningen är fin och vill inte lägga stenblock överst som ju annars är brukligt.

Vad kan jag använda? Vad är i övrigt viktigt/fel med denna lösning?


Tack för svar, Patrik
 
  • Muren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett toppenbruk för dessa typer av blandbrukslagningar är heter just Lagningsbruk och finns på 25 kg säckar från bl.a Finja.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5529805-1.pdf

En riktigt bra produkt tycker jag eftersom man kan fylla ut små hål med den eftersom kornstorleken är så liten. Blanda bruket exakt som det står på förpackningen men gör endast små satser för det torkar fort. Förvattna och eftervattna i 3 dagar som vanligt. Bruket brukar inte gå att ta med ett skurbrätte utan får filtas ut vilket ger en mycket fin yta.

Ytan kan kännas för fin om övrigt väggen är grovt putsat och då rekommenderar jag att du istället kör vanligt B-bruk men med 1 mm stenfraktion för det är bättre för ifyllnad och lagningar, blir även billigare jämfört med lagningsbruket. Även Cementbruk A 0-3 mm funkar också om du vill ha ännu grövre och hårdare bruk för att matcha betongen på krönet.
 
Tack fölr ditt svar Helioz!

Tror du/ni att det räcker som fuktsäkring med cement/betongkrön + färg? Jag är medveten om att det kommer att bli ett potentiellt problem med rinning på sidorna, men resonerar så att vi får ta det då och överväga annan lösning/måla om.
 
Tyvärr så kommer du nog att få se din mur förstöras av frostspänningar, om du inte återgår till plan A, och förser den med ett tätt tak. Redan att lägga sten/klinkerplattor med en liten lutning, hjälper rejält. Men även det fryser sönder med tiden.
 
Ardexsmitten skrev:
Tyvärr så kommer du nog att få se din mur förstöras av frostspänningar, om du inte återgår till plan A, och förser den med ett tätt tak. Redan att lägga sten/klinkerplattor med en liten lutning, hjälper rejält. Men även det fryser sönder med tiden.

Ok, det är ju en av mina farhågor du tar upp. Men jag läste någonstans (som jag betraktade som pålitlig) att betong/riktig cement skulle duga som tätande skikt, speciellt efter att den målats.

Är inte cement tätt nog för en lecamur? Jag kan ju tillägga att muren stått med denna omålade provisoriska puts+cement täckning över hela denna extremkalla vinter utan problem (15-20 minusgrader fera nätter i följd).

Menar du att ett sluttande och/eller helt tätt lager som plåt eller sten (som ju har fogar!) skall till för att inte fuktenskall tänga igenom?

Det är olika riktlinjer överallt kring detta, jag blir inte klok på vad som gäller. Men sten/takpannor vill vi inte lägga, och plåt blir dyrt och tidskrävande i och med rundeln.

Mer åsikter!
 
Jag kan inte till 100% påstå att ett tunt lager cementbruk+färg kommer att göra att din mur fryser sönder. Det kan kanske fungera. Men jag har sett många murar med bättre förutsättningar än färg och cementbruk, som har frusit sönder. Problemet är när det töar och fryser om vartannat, då uppstår stora spänningar i materialet. Sen är ju alltid tiden en intressant faktor, hur många år tycker du att muren ska klara sej, och hur mycket underhåll vill/kommer du att göra på den. Ser du till att färgen sitter där, och är tät, så kanske den klarar sej hur bra som helst. Jag vill inte vara negativ, utan säger bara vad jag vet och vad jag har sett. Hoppas det löser sej!
 
Ardex; Det är bra med input även om den indikerar att jag måste göra mer arbete, tack för dina synpunkter!

Jag vet att det ibland flaggas för att man MÅSTE täcka med plåt/sten/takpannor etc. för att skydda muren. Å andra sidan beskrivs LECA blocken som fukttåliga i sig och cement/betong som täta material.

Jag får chansa helt enkelt, men jag ser gärna fler åsikter kring det hela här, det lär inte putsas än på en månad eller två.
 
Redigerat:
Jag bor i Skåne och har ett flertal murar som din på olika ställen runt huset och har inte haft några problem med frostsprängningar trots dessa två monstervintrar med -10 här nere (murarna är betydligt äldre). Om putsen är gjord rätt så bör det hålla minst 10 år skulle jag gissa på. Har du slagit på stort och rödgrundat först samt nätat innan slutputsen så håller det nog ännu längre. Ett större problem (iaf i Skåne) är att horisontella putsade ytor (i mitt fall helt utan fall eftersom jag var ung och dum) har väldigt lätt att få grönmögel pga av stående vatten men det beror också delvis på att jag har kalkat då grönmöglet sätter sig på alla kalkade ytor.

Mitt tips till dig är därför att inte måla med en helt diffusionsöppen färg (kalk, silikat, vissa putsfärger) eftersom denna typen av konstruktioner inte behöver andas som ett hus. Istället kan jag rekommendera en färg jag använt mycket och gillar som är Saku Sockelfärg från Teknos. Det är en akrylatfärg (plast) med en viss diffusionsöppenhet men ändå så rinner vattnet av, perfekt till din mur och du slipper grönmögel, dessutom är den riktigt slitstark och lättmålad (vattenbaserad).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.