Har byggt en låg mur av skalblock som grund för ett växthus, ca 40cm hög varav ca hälften under mark. Tycker blocken ser lite trista ut så skulle gärna putsa den medans man ändå har hela muren åtkomlig, helst så enkelt som möjligt.

1. Måste man använda någon form av grund (rödgrund, slamning, annat)?

2. Vad ska jag putsa med sedan?

När jag söker hittar jag bara inlägg efter inlägg om lecablock, men inget om skalblock. Har bara erfarenhet av putsning på lecablock inomhus, och spontant känns det som att putset borde ha svårare att fästa på skalblocken eftersom de är släta?

Det är ingen villavägg vi pratar om alltså, så behöver inte bli något perfekt resultat. Slipper gärna alltför mycket krångel med nät osv. Själva växthuset står på plintar och muren är mellan plintarna, så tänkte även putsa på plintarna för att fylla ut så att det blir rakt (plintarna är dels lite konformade och står 2cm längre in än murens ytterkant).
 
Har gjort så här:
Förvattna blocken rejält och flera ggr så de inte suger.
Grunda sedan med löst cementbruk A, kvastas till skrovlig yta. Låt torka lagom / en dag.
Förvattna igen. Putsa sedan med cementbruk A (eller B).
Framförallt - gör inte detta i sol eller varmt väder.
 
S synpunkter skrev:
Har gjort så här:
Förvattna blocken rejält och flera ggr så de inte suger.
Grunda sedan med löst cementbruk A, kvastas till skrovlig yta. Låt torka lagom / en dag.
Förvattna igen. Putsa sedan med cementbruk A (eller B).
Framförallt - gör inte detta i sol eller varmt väder.
Attans, en vecka för sent 😂

Jag körde cementbruk A, precis som du föreslog, men kvastade inte löst bruk först. Förvattnade blocken rejält i flera omgångar och körde på putsen direkt, tyvärr i rejält varmt och soligt väder. Blandade en säck åt gången, men såhär i efterhand borde jag nog ha blandat en halv säck åt gången istället för det sista i hinken var märkbart fastare än i början.

Ser ut att ha gått bra och känns som att det sitter, men det var lite knepigt att få bruket att fastna. Efter första säcken insåg jag att det gick bättre om bruket var ganska löst. Min tumregel från säck 2 blev att konsistensen skulle vara precis så lös så att man knappt tror att det ska gå att få upp på en lodrät yta, då är det lagom (och det blev oftast ungefär de 4 literna som Finja säger att man ska blanda med, men diffade typ +/- en deciliter beroende på spill av cement och om tombolan var snustorr eller inte från början).

Glättade och sprayade lite lätt med vattendimma (handspruta) efter varje omgång, då hade det nog gått nästan en timme från start. Sedan byggplast på direkt och lite eftervattning några dagar.

Tror tipset från @synpunkter med att slamma på löst bruk först med en kvast hade underlättat och minimerat spillet som inte ville fästa direkt.
 
Ett annat hett tips... ha alltid en skiva eller kartong på marken så kan man rädda de man tappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.