Jag vet att detta har varit uppe förr men vill bara få ett snabbt konkret svar.
Har en källarvägg som idag är ojämn och målad plastfärg, jag vill putsa på denna och jämna till den.
Kan jag göra detta utan att ta bort färgen genom att använda någon mirakelprimer/gipsputs eller liknande? Vill helst också använda gipsputs då jag inte vill lägga på för mycket material.

André
 
Ta bort färgen!
Är det innervägg eller yttervägg?
Under mark eller över?
 
missade tydligen viktig information:
väggen är mestadels under mark på insidan.
måste jag verkligen ta bort färgen, källaren i övrigt är torr.
 
Jag skulle ta bort plastfärgen om jag var som du, i alla fall på den nedersta halvan av väggen. Om/när din dränering blir sämre, kommer fukten krypande...
 
är det slipa med sån betong giraff som gäller då? eller annan slip för den delen alltså eller kan man värma och skrapa?
 
Slipa bort plastfärg på puts låter mycket knepigt i mina öron. Visst går det att slipa färg med en "vanlig" slip, men så fort du går igenom färgen så kommer putsen att sabotera slippappret. Då skulle det vara en betong slip, men jag tror nästan att den då istället kleggar igen av plastfärgen. Nu spekulerar jag iof mest då jag inte provat själv, någon som provat kanske kan fylla i med lite mer fakta.

Hade jag gjort det själv hade jag nog provat med en betongslip först för att se om det fungerar. Fungerar inte det hade jag nog övervägt att bila bort putsen om den inte är stenhård, bred mejsel och hyffsad bilmaskin går det tämlig fort i lite äldre puts.

ang. betong giraff har jag aldrig sett/hört talas om en sådan ? o.O
 
Någon primer hjälper inte då den svaga länken kommer att vara mellan färgen och den gamla putsen.
När jag kakla i min källare repa jag bara upp plastfärgen, den som lever får se om det sitter men jag är inte orolig. Jag dränerade om året innan.
 
mrVoodoo skrev:
Slipa bort plastfärg på puts låter mycket knepigt i mina öron. Visst går det att slipa färg med en "vanlig" slip, men så fort du går igenom färgen så kommer putsen att sabotera slippappret. Då skulle det vara en betong slip, men jag tror nästan att den då istället kleggar igen av plastfärgen. Nu spekulerar jag iof mest då jag inte provat själv, någon som provat kanske kan fylla i med lite mer fakta.

Hade jag gjort det själv hade jag nog provat med en betongslip först för att se om det fungerar. Fungerar inte det hade jag nog övervägt att bila bort putsen om den inte är stenhård, bred mejsel och hyffsad bilmaskin går det tämlig fort i lite äldre puts.

ang. betong giraff har jag aldrig sett/hört talas om en sådan ? o.O
Jag har en betongslip (Bosch GBR 14) och till den finns det diamantkoppskivor som är avsedda för att just ta bort färg på betongunderlag (SPP heter den skivan). Kanske kan vara idé att hyra/låna en sådan maskin för avverkningen går rejält fort.

/Lasse
 
ja det det blir nog att använda en betongslip, använde en sån för att slipa bort asfalt från vägg tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.