Har gjort en badrumsrenovering i källaren. Vi skippade dock taket då entreprenören ville ha hutlöst betalt för att fixa taket (12500 efter rot) . Därför ska jag göra ett försök att få det snyggt. Men vad skulle ni använda för material? Det är just nu ett målat betongtak som är mycket ojämnt. Tänkte försöka putsa upp/jämna till och slipa det snyggt. Hade ni slipat bort färgen eller putsat direkt över? Finns ju en uppsjö av spackel och puts.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Putsa tak är ju absolut det tråkigaste som finns. Behöver du lägga på hela taket eller bara laga upp?
 
Du kan inte fästa reglar i väggen och bygga ner taket? Eller fästa reglar i taket?
 
stålreglar och gipsplank

t
 
Vill inte regla ner för takhöjden är inte den bästa. Finns inte så mycket spelrum. Hela taket måste putsas och lagas. Har inget emot att göra det men är osäker på materialval.
 
Absolut bästa putsen jag jobbat med ( vilket iof inte säger så mycket) är ardex a950
Går fint att spackla ut med spackel eller slå på med slev, torkar fort och sjunker inte.

Nackdelen är att det är dyrt säkert 1000 för 25kg
 
Färg måste slipas/fräsas bort
 
Att spackla ett tak efter att badrummet redan är klart är ju lite galet! Helt fel ordning.
Putsa taket tror jag du kan glömma, att spackla kan gå.....om man är van...annars skulle jag nog anlita ngn.
Dels för att det är mkt jobb, dels att det är svårt att få till det bra om man är ovan, och är man ovan så brukar det hamna mer spackel överallt utom i taket. Och ja, färgen behöver troligen slipas bort innan
Och om det nu är så att badrummet förövrigt är klart, så måste allt täckas in ordentligt innan
Sen tycker jag inte 12.500:- var så dyrt för att få till ett ojämnt tak
 
Lägg gärna upp en bild. Nog svårt att för en lekman att putsa en vertikal vägg och ett tak är värre. Men utan bild är det svårt att ge tips
 
limma upp gipsskivor, spackla o måla, enkelt och billigt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
limma upp gipsskivor, spackla o måla, enkelt och billigt.
Limma upp gipsskivor?? Hur tänker du då?
 
Det går utmärkt att limma gipsksivor med fixbruk, bygger minimalt och blir slätt.
Man för på fixet på samma sätt som vid plattsättning, bara att det är en större "platta"
Är badrummet inte alltför stort och man är noga med tillkapning av skivorna innan så blir det kanske inte än en skarv man behöver spackla innan målning.
 
P Per_Eriksson skrev:
Det går utmärkt att limma gipsksivor med fixbruk, bygger minimalt och blir slätt.
Man för på fixet på samma sätt som vid plattsättning, bara att det är en större "platta"
Är badrummet inte alltför stort och man är noga med tillkapning av skivorna innan så blir det kanske inte än en skarv man behöver spackla innan målning.
Att gipsa ett tak med din metod är def inget vedertaget sätt! Rent av galet i mina ögon. På vägg är det inga problem, men att hänga tunga gipsskivor i ett tak, endast i fix är vansinnigt, det är så dumt att jag inte ens ids förklara varför! Har aldrig under mina 37 år i byggbranchen sett din metod, och det finns orsaker till det!
 
Han är ute efter en sniklösning som bygger så lite som möjligt och går att fixa till snabbt.
6mm gips och kakelfix uppfyller det.

En 6 eller för den delen 13mm skiva gips väger inte mer än kakelplattor och det sätts i tak.
 
  • Gilla
Per72
  • Laddar…
P Per_Eriksson skrev:
Han är ute efter en sniklösning som bygger så lite som möjligt och går att fixa till snabbt.
6mm gips och kakelfix uppfyller det.

En 6 eller för den delen 13mm skiva gips väger inte mer än kakelplattor och det sätts i tak.
Intressant idé. Är lite intresserade av och prova det där. Hänger skivorna kvar än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.