Har en källare, under delar av huset, ca 127 kvm. Renoverat halva på rätt sätt dvs. klinkergolv, putsade väggar med silikatfärg, kaklad tvättstuga etc.

Har nu kommit till stora rummet som skall bli pingis/biljard/tonårs häng, vill ha det lite "finare". Golvet I det rummet är isolerat (tack för det =)), visserligen sen -65, men verkar funka då det golvet är betydligt varmare och hela klimatet i det rummet är klart annorlunda än resten av källaren. Överlag en väldigt torr källare, ligger under 50% luftfuktighet. Norrsidan (tvättstuga och grovingång) har haft lite fukt ca 20-30 cm över golvet, vilket synts på gamla kakelfogar.

Rummet består av 2 innerväggar (mot tvättstuga resp. pannrum), 2 ytterväggar. Grunden är ej dränerad men vid byggnationen grävdes det ut ca 1,5 meter ut från huset och återfylldes med sand - vilket stämmer, har grävt ut ljusslussar för att sätta in större fönster i källaren och det var som att gräva på stranden. Har nu ångat ned gamla tapeter som suttit sen -65, inget släpp någonstans förutom längst ned i hörnen där det satt lite sämre. Väggen bakom är putsad, sen målad. Utanpå detta är det sedan någon form av tunnputs 1-2 mm som tapeten var uppsatt på. Inte spackel då jag lagt bitar i blöt över natten och de har ej reagerat.

När jag skrapar med tapetskrapan så går det med våld att få loss bitar av detta tunnputs och då följer färgen med, men i stort sitter det som berget. Resultatet är nu en putsad vägg med partier av gammal målarfärg. Färgen täcker som sagt inte allt och det som sitter där, sitter ordentligt.

Väggen är dock lite tuktad samt rätt grovputsad, jag vill gärna ha den slät. Spackla med vanligt spackel går ju inte, men jag har använt husfix för diverse reparationer samt "spacklat" en del av en vägg i grovingången som såg bedrövlig ut. Putsa alla väggar vill jag inte (kan inte heller), får dessutom inte den yta jag vill ha i just det rummet. Läste någon tråd om att man kunde spackla med husfix - är det 100% - tål det fukt? Tänkte mig ett rätt tuntlager, 1mm.

Golv - platonmatta med ventilerade lister, ingen mekanisk ventilation då som sagt golvet idag är snustort. När jag rev ut det så var det först en heltäckningsmatta som det sen låg ett parkettgolv på - inte något synligt fuktpåslag givet 50 år.
 
Någon annan får rätta mig om jag har fel men som jag har förstått det så är det viktiga att väggen och spacklet har samma grundsammansättning.
Det vill säga ska du spackla en vägg som är putsad ska du använda ett cementbaserat spackel att spackla med. Husfix är just ett sådant. Nu har jag inte använt det själv men det verkar till att vara samma typ som laga vägg bara att det är olika tillverkare. (Casco och Finja).
Om vi säger som så, det tåler fukten lika bra/dåligt som putsen gör... :)
Hoppas informationen är till hjälp för dig!
 
Redigerat:
Borde man inte kunna använda vanligt spackel om det nu är torrt?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Borde man inte kunna använda vanligt spackel om det nu är torrt?
Oavsett om det är torrt idag, kan du det ju spöka i framtiden. Skall man sälja huset en dag så är det oxå bättre att ha gjort det rätt dvs. inte vanligt spackel (som innehåller lim, har jag för mig) i källaren. Oavsett vad jag skulle berätta om hur torr källaren är så sågar besiktningsmannen allt som inte är "källarmässigt".

Skulle nog säkert funka med vanligt spackel - kom på att det är dubbla väggar i gillestugan. Yttervägggen är gråsuggor resp. betong, sen är det en luftspalt 3 cm och sen innervägg i lättbetong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.