Har kapat lite i några stödmurar som är gjutna i betong. Murarna är idag putsade med ett tunt skikt, säg ~10mm. Putsen är löjligt hård vilket tyder på mycket hög cementhalt. Uppskattar sandstorleken till 0-2mm. Nu behöver jag putsa ytorna där jag kapat och undrar vad jag ska använda för bruk samt eventuellt underarbete?

Har sökt en del gamla trådar och det är många bud. Har även ringt Webers kundsupport (som jag tycker brukar vara väldigt kompetent) och fick tag på någon kille som inte heller kunde komma med raka besked.

Har tidigare lagat mindre ytor puts på sockeln på huset med cementbruk A då även den putsen är stenhård (påminner mycket om den på betongmurarna). De putsningarna blev bra men det blev väldigt stora och fula färgskiftningar mellan gammal och ny puts.

Vad är era bud?
 
Verkar som att det är putsat med A bruk så det bästa är att fortsätta med samma typ av bruk som du redan har.
 
Brukar vara lite problem med vidhäftningen om betongen är väldigt slät så då brukar man rödgrunda och näta. Men eftersom det gäller lagningar för din del så kör Cementbruk A (Webers har 0-2 mm fraktion de andra 0-3).

Färgskiftningarna beror oftast på att sanden i bruket kommer från olika platser. För att råda bot på detta kan du du tunnputsa allt (lägg på med stålbrätte och filta ut) med 0-1mm B-bruk (weber 133 putsbruk b hand). Väljer du att göra detta kan du även göra lagningarna med samma bruk.
 
Oj, här var det rappa svar! Det är Webers cementbruk A jag använt tidigare just för att det har mindre fraktion på gruset, tyvärr blev det väldigt mörkt. Ska fundera på det där med att dra över allt med ett B-bruk.
 
ett Cementbruk A kan man ju göra allt med förutom att ha på mackan i stort sätt, funkar till det mesta..

Combimix C bruk är fina grejer att avsluta med, väldigt liten ballast.
 
  • Gilla
Kungenihyddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.