Hej!

Har ett duschrum i källaren i lättbetonghus från 1960, delvis mot yttervägg.

Planen är att tätskikta och kakla just i duschen, och putsa övriga väggar (mot pannrum, bastu och yttervägg) utan tätskikt. Ytterväggen är av hålbetong och innerväggarna lättbetong, för tillfället klätt med någon typ av våtrumsmatta samt plattor av PVC. Dessutom något slags fluffig matta i taket! (förre ägaren tillika husbyggaren var mattläggare). Misstänker att väggarna blir rätt fula när man tar bort mattan..

Hur gör man denna putsning på enklast sätt? Vilket slags puts ska man använda? Silikatfärg utanpå? Har sett något puts "färdigblandad" med färg, är det något att ha? Någon sa att man kunde blanda kakelfix tunt och slabba på. Dålig eller bra idé??

Tacksam för alla tips då jag är helt grön på putsningsområdet!

/Elin
 
Jag är inte en expert på puts, men det här att blanda kakelfix tunt och putsa med, varför i hela fridens namn skulle man göra det? När det finns puts som är avsett för ändamålet och dessutom antagligen är avsevärt billigare.

Vad det gäller att putsa lättbetong så ska man använda sig av lågalkaliska produkter, för att undvika bildning av så kallad ettringit, som försämrar vidhäftningen. Hålbetong kan du putsa med vanligt putsbruk.
 
jon_h skrev:
men det här att blanda kakelfix tunt och putsa med, varför i hela fridens namn skulle man göra det?

Inte vet jag, bara hörde det som ett tips nånstans...
Som sagt, jag vet typ inget om putsning :)

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.