Jag försökte förgäves väcka liv i en gammal putstråd, hoppas få bättre tur med en ny tråd.

Jag har satt upp cellplast ovan mark på min lecagrund och tänkte nu putsa på den. Cellplasten är limmad, men det känns inte tillräckligt stabilt, så jag tänkte plugga och skruva fast den med brickor. Jag har förstått att man kan armera med glasfiber eller putsnät av metall, eftersom jag råkar ha en rulle av det senare så är det det jag tänkte använda.

Nu till mina frågor:
1.Ska man fästa putsnätet vid cellplasten, och i så fall hur? Skruva fast det dikt an mot cellplasten i samband med att man skruvar cellplasten, eller ska det vara med en viss distans från cellplasten så att bruket kommer in bakom det också? Eller putsar man ett tunt lager, lägger i nätet i bruket och putsar över det, dvs fäster nätet endast i bruket? Alla detaljer mottages med tacksamhet!

2.Ska man tunngrunda nät och cellplast innan man putsar?

3.I en gammal tråd var det någon som hade använt vattenfast bruk ett par decimeter närmast marken. Givet att det ska vara så eller hängslen och livrem? Dvs, finns det folk som inte gjort det och har minst något års success-story att dela med sig av :) ?
Eftersom jag till största delen endast har 10 centimeter högt att putsa så skulle det innebära att hela ytan blir vattenfast, vet inte om det gör det svårare för fukt att komma ut, eller om det har någon betydelse.


Ja,ni fattar, all info om detta arbetsmoment mottages med tacksamhet :)!
 
  • Gilla
Crebel
  • Laddar…
Tackar!
Hittade svar på flera frågor från Finja som var den som inkluderade beskrivning av stålnät. (Fäst nätet med distans, fästningens syfte är enbart att hålla nätet sträckt och i rätt djupled i bruket. Ingen tunngrundning, lägg på putsen efter att nätet monterats.)

Eftersom alla instruktionerna rörde fasadisolering så adresseras inte situationen att putsen går ner i mark, så om någon har lite mer erfarenheter runt vattenfast eller ej närmast mark detta så tar jag gärna del av det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.