Jag håller på att riva ett kök från 50-talet i en bostadsrätt som vi ska sätta in ett nytt kök i. De gamla köksskåpen satt direkt spikade med långa spikar i någon sorts puts/cement (ca 1,5 cm djupt) som i sin tur sitter på en tegelvägg.

När vi rev ner köket så följde en del puts med när man drog ut spikarna vilket kanske inte var så konstigt med tanke på åldern. Mina frågor gäller kring hur jag ska tänka med väggen inför upphängning av kökets stommar:

-Där det är löst och jag kan enkelt knacka ner så att det blir gropar, hur gör jag med dessa?
-Hur fäster jag på bästa sätt de nya köksstommarna?

Delvis rivet kök med exponerade tegelväggar och nedtagen puts vid ett hörn och rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-I en utstickande hörna (se bild) lossnade ett större parti puts från tegelstenarna och följer med tapeten. Givetvis måste jag ta bort detta och en del så att det kommer hålla, men hur bygger jag på bästa sätt upp det igen? Kommer inte vara en del där skåp kommer sitta fast utan bara vanlig vägg. Se bifogad bild, OBS det är hörnan och inte kring elkontakten. Jag tänker att man kanske ska skära bort en bit och sen ersätta med puts och en gipsbit ytterst för att bygga upp hörnan?
-Hur gör jag smartast kring elkontakten (se bild) där det ramlat ner puts?

En hörnvägg med skadad puts och exponerade tegelstenar bredvid en gammal elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för råd
 
Hej! Köp en säck gipsputs

1. Knacka ner all löstsittande puts.

2. fukta väggen med en blomspruta
med vatten innan du applicerar gipsputsen med spackel.

3. När det allt torkat går du på hela väggen med en tunn putsning av samma material för att få en jämn och fin yta för dina skåpstommar/kakling

4. Om det är ikea stommar så sätter du upp deras upphängningskena med t.ex blåplugg och betongskruv, sitter för kung och fosterland.

Lycka till!
 
  • Gilla
emission och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.