Hej,
Renoverar källaren i vårt hus från 1912 och skall isolera invändigt, ja, jag vet fel men omöjligt på utsidan. Har tagit bort all puts och bruk som tidigare satt där. Väggarna består av en blandning av Gammalt stortegel (ytterväggar) och innerväggarna de ej bärande är ngn cementblanding med träbitar etc . Skall lägga på 5cm Träullit skivor som sedan skall putsas och målas. Tar bara 5cm så inte för mycket men skapar förhoppningsvis lite mindre kallar väggar utan att flytta in daggpunkten för mycket.
Träullit kundtjänst föreslog KC bruk, B. Tycker verkar bättre att använda Hydraliskt kalkbruk för att dels mer diffuionsöppet samt om väggarna rör på sig slipper jag stora sprickor. Har någon erfarenheter synpunkter på puts inomhus på Träullit?
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har isolerat som du gjort och putsat på Träullit inomhus (ca åtta år sedan), dels med vanligt kalkbruk och med hydrauliskt. Båda varianterna har fungerat mycket bra. Det hydrauliska är mycket tåligare men har en tendens att spricka (fina sprickor) över skarvarna mellan Träullitskivorna om man inte använder bruk i skivskarvarna när man monterar skivorna.
Putsen med hydrauliskt kalkbruk på mera utsatta platser är målad med äggoljetempera, den vanliga putsen avfärgad med kalkfärg (färgar av sig om man kommer emot.
Kan tilläggas att kalkbruk är väldigt bra att jobba med för en amatör, lätt att hantera och man har närmast obegränsad tid till förfogande för jobbet. Jag ser inga nackdelar med hydrauliskt kalkbruk jämfört med KC bruk.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
M
Fördelen med rent kalkbruk är ju som du är inne på - att det inte blir lika hårt och därför tål rörelser mycket bättre. Tål det rörelserna som blir på en rörspis så ska det nog tåla en källare :)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Tack för svar!
Vad menar du med sprickor kring skarvar och hur skall jag undervika det?
Tänkte måla med silikatfärg så man inte får färg på sig vid beröring. Det skall bli ett lekrum.....
Har även sneglat på Kalklitir, någon erfarenheter med det?
 
Det blir ju skarvar mellan Träullitskivorna då man monterar dem. Jag menar att det är viktigt att använda bruk i skarvarna så att de "hänger ihop" och bildar ett stabilt underlag för putsen. Silikatfärg blir säkert bra, ingen erfarenhet av Kalklitir.
Hörnet av ett rum med en vit list, där putsade väggar möter med synliga hårfina sprickor vid skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hydrauliskt kalkbruk, avfärgat med kalkfärg över list, målat med äggoljetempera under. De hårfina sprickorna syns både över och under list.
 
Hela min källare har putsade träullitskivor på väggarna. Skulle tro att det är gjort på slutet av 40-talet och de är fästa och putsade med kalkbruk.
 
Redigerat:
Har börjat riva bort vävtapeter ut källaren i vårt nyinförskaffade gamla hus.
Hittade vad vi tror är träullsmatta innanför putsen som genast började smulas sönder. Kan man normalt ha dessa skivor i en källarvägg (med tanke på fukt menar jag) och finns det en chans att våra torkar när vi fått bort allt som stänger fukten inne? Eller är det bara att ta bort och isolera på nytt? Huset har nog stått fuktigt länge tyvärr...
 
  • Närbild av en sönderfallande vägg med träullsmatta bakom putsen i ett gammalt hus, visar tecken på fuktproblem och nedbrytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pizzaslizze skrev:
Har börjat riva bort vävtapeter ut källaren i vårt nyinförskaffade gamla hus.
Hittade vad vi tror är träullsmatta innanför putsen som genast började smulas sönder. Kan man normalt ha dessa skivor i en källarvägg (med tanke på fukt menar jag) och finns det en chans att våra torkar när vi fått bort allt som stänger fukten inne? Eller är det bara att ta bort och isolera på nytt? Huset har nog stått fuktigt länge tyvärr...
Det bästa du kan ha på en källarvägg, det tål fukt bättre än nått annat.
 
  • Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det bästa du kan ha på en källarvägg, det tål fukt bättre än nått annat.
Okej, det känns dock inte som att detta är optimalt när det faller ut med putsen. Tror du att man kan låta den vara kvar (det som inte faller ut) när det torkat ut?
 
P pizzaslizze skrev:
Okej, det känns dock inte som att detta är optimalt när det faller ut med putsen. Tror du att man kan låta den vara kvar (det som inte faller ut) när det torkat ut?
Hade en källare där tidigare ägare fått in fukt. De dränerade runt hela huset.
När jag tog över saknades puts på ställen där de haft fukten, men då var det tort o fint, så jag putsade bara på nytt.
Min Träullit satt dock fast/höll ihop.
 
C
Isakare Isakare skrev:
det tål fukt bättre än nått annat.
Får anmäla en något avvikande åsikt här. Inte att det är ett direkt dåligt material, men det är inte 100% beständigt och bryts i en fuktig miljö med åren ner till smulor och "jord", lite som på bilden.

Så på de ställen där man enkelt kan krafsa bort träulliten måste man laga i det innan det går att putsa på det. Jag har rensat och fyllt i med "hemgjord" träullit - träull och cemenslam enligt träullits recept. Alternativt får man såga till bitar av skivor och lägga i, dock har dagens skivor inte samma tjocklekar som förr.

På oskadade delar finns dock inte direkt någon anledning till åtgärd. Det lär torka ut fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.