Vi ska bygga souteränghus.
En av grundentreprenörerna vi diskuterat med föreslår leca med invändig isolering. Utanför leca vill han ha platonmatta och sedan puts. Alltså även platonmatta på delarna som ligger ovan mark.

Någon som har erfarenheter eller synpunkter?

En annan vi talat med vill ha ungefär samma lösning men endast platon under mark. Puts direkt på leca blocken ovan mark.
 
Varför ha platon innanför puts ??!? Känns helt fel.... Man avslutar väl mattan i marknivå med en list och sen putsar det ovanför som vanligt... Går det förresten att få putsen att fästa på mattan ? Tror knappast det....
 
Håller med MrMagic, putsen fäster inte på platon.
 
Ok det lät lite skumt. Jag har nog missförstått.
 
Entreprenören kanske menade isodrän/pordrän, den borde gå och näta & putsa ovan mark, under behövs inget extra.
 
Jag tror jag har hört talas om en speciell putsmatta som tillverkas av platon företaget, det finns ju redan en uppsjö av mattor platon; blå golv, platon orginal osv… om det är sådan han menar , där det finns ett typgodkännt system kanske det är okej. Själv skulle jag tycka det var lite skumt med ett plastskikt runt hela huset.

mvh plexi
 
cat_stevens skrev:
Vi ska bygga souteränghus.
En av grundentreprenörerna vi diskuterat med föreslår leca med invändig isolering. Utanför leca vill han ha platonmatta och sedan puts. Alltså även platonmatta på delarna som ligger ovan mark.

Någon som har erfarenheter eller synpunkter?

En annan vi talat med vill ha ungefär samma lösning men endast platon under mark. Puts direkt på leca blocken ovan mark.
Är i samma sits men dom flesta varnar för invändig isolering. Funderar nu på celblock från HH celcon, ett 350mm block som är bättre än isoleca ljudisoleringsmässigt. Dom ligger i samma prisklass.
Ska titta på ett sådan hus på fredag. Är det bara nedre plan som ska vara i betong, resten i trä ?
 
Är också i samma sits!

Isolerade innerväggar med träreglar som har en luftspalt mot 29 cm lecablock.

Nu har jag en dialog med muraren om vi ska ha platon eller isodrän. Han menar att det känns konstigt med isodrän eftersom man isolerar in väggen mellan två isoleringar, den yttre och inre. Han förespråkar platon i det fallet eftersom man får en finare övergång från ovan mark än med bredare isodrän och att det är helt onödigt med isolering på utsidan om man har det på insidan

Jag vet inte?!?

Samtidigt blir all annan installation betydligt värre om man INTE har isolerade innerväggar. Tänker då på el o liknande.

I vårt fall blir inte mycket av första planet under mark och vi har en bra tomt för ändamålet, så det går inte att jämföra med en vanlig källare.
 
Man blir lite konfunderad av detta egentligen. I alla böcker om källare eller souteräng så står det att man ska isolera på utsidan. Likaså verkar de flesta experter på forumet tycka likadant.

Men.... vi har tagit in förslag och offerter från 4 olika grundläggare/murare och alla föreslår leca och invändig isolering.

Vi har också mestadels ovan mark, så det borde nog funka med platon och invändig isolering??



 
Hej å hå... Jag som precis nästan bestämt mig för Isodrän.

Mitt senaste resonemang bygger på att:

...om man isolerar på utsidan behövs inget på insidan.

Då får man en varm källarvägg som transporterar luftfukten inomhus från den varma väggen och ut i isodränen.

Daggpunkten hamnar då i väggen, nära utsidan.

Vänder man på det och isolerar bara inne, så borde det innebära att daggpunkten hamnar längre in i väggen och i värsta fall på lecaväggens yta, typ som på utsidan av ett stort skummande iskallt ölglas en varm sommardag. :p

För att pressa ut daggpunkten en bit igen, så borde en yttre isolering hjälpa. Såg ett inlägg där isodrän hade sagt att man skulle ha dubbla isoleringen ute mot där inne, alltså bör isolering inne och oisolerad platon ute vara ett riktigt dåligt alternativ. Bättre då med isodrän ute och bäst med dubbla lager, men har man 29 cm leca tycker amatören Jag att enkel isodrän bör räcka.

Men jag vet inte. Och ingen verkar kunna ge ett rakt och rätt besked.

Just nu lutar det åt isodrän på utsidan för vår del.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.