Hej,

Jag har låtit mura upp en husstomme av lättbetong och planen är att låta putsa denna utvändigt med Sto:s tunnputs. Jag har precis fått på taket nu i dagarna och bl.a. p.g.a. husets höjd så bör jag ha byggnadsställning utvändigt för att kunna lägga takpannor, färdigställa takfot och montera hängrännor m.m. Detta skulle jag vilja få gjort så fort som möjligt.

Jag vill dock inte betala för hyra av byggställning onödigt länge eller i två omgångar, så därför skulle jag vilja putsa huset nu direkt efter att taket färdigställts.

Nu till min fråga, lättbetongväggarna har under byggnationens gång utsatts för väder och vind och är relativt fuktiga. Måste jag vänta på att väggarna har torkat fullständigt inner jag låter putsa utvändigt eller går det bra att putsa nu på en gång? Kommer fukten att kunna drivas ut inåt istället m.h.a. exempelvis värme och avfuktare? Tanken var i sånt fall att vänta med att putsa invändigt tills att väggarna torkat.

MVH Patrik
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Intresant fråga, jag skulle också önska ett kunnigt svar på frågan.

Sen kan jag tänka mig att en applicering av puts på utsidan förlänger totala torktiden avsevärt, särskilt med Sto:s koncept som jag förstått innehåller plast.

MvH jawen
 
Det borde inte vara något problem att putsa utvändigt innan stommen torkat, men torktiden förlängs säkert lite, åtmiståne under sommaren. Putsar man inte utvändigt blir ju väggen blöt varje gång det regnar.

Rent intuitivt skulle jag inte välja en diffusionstät puts på lättbetongen, får du skador i putsen kommer betongen att torka ut långsamt vintertid, med försämrad isolering som följd. Med tjock vägg och kallt klimat riskerar man kanske även frostskador ytterst i stommen.

Det som kan ge problem är om du bygger bjälklag och väggar i trä innan stommen har torkat hyfsat, då stommens fukt kan riskera att ge mögel i trät.
 
Men Karl ,-)
Vore det inte bättre att göra klart insidan med puts och spackel så man kan flytta in, utsidan´s yta absorberar väl inte mycket vatten då det regnar från sidled ?, och vad jag har hört så blir blocken bara blöta 8-10mm in.

Det måste ju vara klart fördelaktigare att göra klart insidan så man kan montera el, kök, badrum o.s.v och bo i huset medans det får torka upp utifrån, sedan kanske man året efter i juli/aug kan tjockputs det utifrån också.

Hur låter det ??

MvH Jawen
 
Jag har pratat runt med lite putsfirmor och rekommendationen jag nu fått är att applicera en s.k. 'putsgrund' utvändigt nu och vänta med själva putsen utvändigt tills väggarna torkat. Grundningen stoppar det värsta suget i lättbetongen vid regn mot fasaden o.s.v. men hindrar inte uttorkningen märkbart enligt uppgift. På så sätt kan jag som jawen säger putsa färdigt invändigt och komma vidare med det arbetet och under tiden torkar väggarna och lite senare kan jag putsa utvändigt.

Detta löser ju dock inte mitt problem med byggställning och färdigställande av tak, takfot o.s.v. eftersom grundningen inte verkar kräva byggställning (sprutappliceras). Men det kanske trots allt är bäst att vänta med det sista på taket och kanske försöka få upp provisoriska hängrännor så länge istället om det går?

MVH Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.