Nåja, ytterligare en som frågar om en putsad källarvägg.
I vårt hus från 1916 med lika gammal dränering hade jag ett hobbyrum av den enkla anledningen att nån tidigare ägare satt en plywoodvägg där.
Jag tog bort plywooden för att få lite extra golvyta, planen är att sätta ner en tv och lite tvspel så ungarna kan ha en form av klubbstuga. Det står avfuktare i källaren så klimatet är helt ok för det.

Väggen ifråga har, enligt tidigare ägare haft problem med fuktgenomsläpp och det visade sig att väggen fortfarande är fuktig och putsen släpper lätt där bomljud finns.

Problemet med den fuktiga väggen "löstes" av tidigare ägare genom att man grävde bort jorden ner till sockeln och fyllde med tvättad makadam.
Man la INTE dräneringsslang i botten, vilket leder till att vatten vid skyfall får en expressled ner istället. En riktig dränering är inte på att-göra-listanbdock.

Nåja, det förklarar fukten.

Nu till själva frågan.
Rummet behöver inte vara så fint så bör jag ta in maskiner så jag blir av med all puts eller ska jag spara det som sitter fast ordentligt?
Jag tänker nog inte putsa om väggen om det inte är av vikt, möjligen måla med nån diffusionsöppen färg.
Det kan ju bli lite häftigt om man bara målar putsen.

Vad är era tips?
 
  • Hobbyrum i källare med halvfärdiga träskåp, en rödmärkt Fix-hink, en vit stol, ett bord med skivspelare, och diverse verktyg och förvaringslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig och delvis borttagen puts på en gammal källarvägg, med stenar synliga under putsen. Rör syns vid taket, och bråte ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig källarvägg med trasig puts vid ett renoveringsprojekt, rör avslutas med silvertejp vid taket, puts- och byggrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.