Jag har ett äldre hus med putsad fasad, Vad jag kan se är putsen fäst direkt på halmisolering med ett metallnät.
Nu misstänker jag mögelangrepp i halmen och undrar hur jag bör hantera det.

Hur kan jag ersätta eventuell möglig halm?

Hur separerar jag halmen från metallnätet och putsen?
 
Det är väl vass du har inte halm.
 
Det du har kallas för revetering. Nät pluss vass är putsbärare, och det som håller putsen på plats. Du ersätter ingen möglig vass utan att också putsa om, iaf lokalt.

Varför misstänker du att vassen är möglig?
 
För att förtydliga: vassen är ingen isolering, utan en del av det som håller putsen på plats.
 
Rörning kallade man kombinationen av vass och metallnät förr. Släng upp en bild på det du misstänker är mögel. Det kan ju vara ett symptom på fuktproblem.
 
Misstanken om mögel är p.g.a lukt som kommer från bakom ett eluttag. Jag kan inte ta någon bild på det då det är någonstans inne i väggen.

Nedan är en bild från ett ventilationshål på kattvinden. Den andra är en bild från utsidan.

Synlig isolering genom ventilationshål på kattvind med misstänkt mögelproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn genom ett ventilationshål visar isoleringsmaterial och delar av träkonstruktionen på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dålig lukt bör man alltid ta på största allvar. Den typ av väggkonstruktion som är aktuell är relativt känslig för fuktbegränsande åtgärder, som t.ex. utvändig målning med diffusionstätfärg, t.ex. akrylatfärg. Viktigt att ta reda på problem och orsaker. Putsen på bild 2 ser lite fuktskadad ut.
 
Så, hur bör jag gå tillväga för att undersöka detta. Att knacka ner putsen på utsidan känns inte så kul och jag måste ändå ta bort möglig halm och då från insidan, eller? Så jag kanske ska försöka från insidan först?

Sen är också frågan hur jag återställer det hela efteråt, ersättning för skadad halm, ny puts, nät etc?

Putsen ser ut att vara lagad på ett område som ungefär motsvarar där det luktar.

Hur kan jag se om färgen är diffusionstät?
 
L
Sitter väl ingen halmmatta på insidan , eller finns det där med ?
 
Du måste ge oss fler uppgifter om vi skall kunna ge vettiga råd. Husets byggnadsår kan vara en viktig vägledning. Helst vill vi veta ytterväggarnas byggnadssätt, material, tjocklek osv. Ett hus med plankstomme från 20-30 talet kan faktiskt ha rörning både på ut- och insida.

En diffusionstät färg kan upplevas som ett litet plastskikt på utsidan. Men om huset är målat med sådan färg bör problemen finnas på hela ytan. Om lukt och eventuellt mögel finns på en begränsad yta som verkar lagad, måste du antagligen knacka ner putsen på detta område. Tänk på att puts är ett område som kräver verkligt kunnande om du tänker engagera någon.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Dum fråga : eftersom det tydligen enligt TS så har det lagats förut , men blir lite konfunderad på talet om kattvind , sitter skadan högt upp då , en tanke :: är det läck någon stans , går det rör i väggen , mera info om skadan och materiel
 
Huset är byggt 48. Angående väggarnas material så var detta anledningen till att jag lade upp fotona. Bilderna är alltså inte direkt relaterad till den misstänkta skadan.
Alla väggar verkar vara isolerade med den packade halm, eller vad det nu är, som kan ses på bilderna. Utanpå det är det puts. På insidan verkar det bara sitta någon sorts papp som i vissa fall målats direkt (?) och i vissa fall täckts med tapet. Tyvärr vet jag inte så mycket mer än så. Tjockleken på isoleringen uppskattar jag till 8-10 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.