Är det möjligt att applicera puts på gips utomhus? Vilka metoder/produkter finns att tillgå för detta?
 
Jag är ingen expert men jag tror inte man bör göra det. Det skall vara "noll svikt" i underlaget. Maxit och STO rekomenderar en cement- eller Miniritskiva (Minirit Fasadskiva). Lycka till. :)
 
K
Puts fäster inte på gips... utom gipsputs då, men det är ju för inomhusbruk.

Jag frågade maxit och de rekommenderade inte mineritskivan utan Danogips Aquapanel.
 
Helt rätt "ktm250" aquapanel eller möjligvis Capes skiva Bluclad
 
Behöver man ingen cellplast om man använder Danogips Aqapanel eller Capes. Sprutar man putsen direkt på skivan då, även om man använder EF puts (fuskputs)?
 
K
Det finns ju utvecklade system för puts på skivmaterial. Det är det vi diskuterar... Där behövs inte cellplast.
Ta kontakt med dig återförsäljare så talar han om för dig hur det fungerar...

En fråga bara. citat: EF puts (fuskputs)

Vad menar du med fuskputs??

 
ktm250 skrev:
Vad menar du med fuskputs??
Kalk( cement) + sand + vatten är puts för mej. Allt annat är putsliknande ytbehandling ;)
gaia
 
Hej!

Jag är själv murare och jobbar nästan enbart med fasadputs.

På din fråga misstänker jag att du redan har en gipsad fasad så de andras hjälp hjälper föga isåfall. Både Aquapanel och minerit är väldigt dyra material.
I ditt fall skulle jag valt STO´s puts och limmat en 20mm cellplast på gipsen sedan använt den som putsbärare. Och är det så att du kanske ändå behöver tilläggs isolera kläm till med 50mm det vanigaste vi utför. Putsa sedan med STO´s systemputs dock är inte detta något jag rekomenderar "Hemafixaren" anlita någon och fråga istället hur mycket du kan förbereda t.ex limma isolering täcka fönster etc.

Ha det bra och lycka till.
 
Kanske man ska passa på att fråga dig flanst.

Pratade med hustillverkaren häromdagen och de sa att man la på 3 mm puts (de använder STO putssystem) på armeringsmattan. Tyckte att 3 mm låter lite lite, är det det?
 
K
3 mm låter tunt i mina öron... undra hur lite som behövs för att den ska kracklera? Maxit's tunnputssystem för puts på panel eller cellplast eller stenull ligger på ca 8 mm.
 
G
Putsen blir inte starkare för att den är tjock det är armeringen som gör styrkan dra upp ett prov med STO classic o böj det 30 grader utan att det spricker så förstår du.
 
K
gullex skrev:
Putsen blir inte starkare för att den är tjock det är armeringen som gör styrkan dra upp ett prov med STO classic o böj det 30 grader utan att det spricker så förstår du.
Ojdå... där snålas det inte med plasten alltså...
Nja... då skulle jag hellre ta en fiberförstärkt med mindre plast och som självklart också är armerat. Alla system är armerade.


 
G
Nej det gör det inte i något system på cellplast det jag vet är att sto classic funkar kanon men sto har väl ingen koll på sina produkter enligt ktm250 dom är säkert inte beprövade ;D
 
K
Jag har aldrig sagt att STO inte har koll på sina produkter >:(
Jag försökte bara hjälpa "karmajoyst" att upptäcka att det finns flera tillverkare. Han/hon var ju orolig för att 3 mm skulle vara för tunt och jag nämnde maxit som har lite tjockare och lite mindre plast. ::)

Man måste ju inte snöa in totalt på en tillverkare! ;)
 
K
Såg att jag tidigare hade använt ordet krackelera vilket var helt galet eftersom jag inte menade sprickbildning. Jag menade stötar och slag typ. Kan man gå förbi med en bräda på axeln och råka slå i väggen utan att den går sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.