Jag har grävt mig en grop i trädgården ner till källarväggen och satt in en ny dörr och ett fönster direkt in i källaren. Hittills har allt gått bra men nu är det dags att ta tag i den gamla källarytterväggen, som skall putsas på något sätt... Problemet är att väggen är struken med asfalt/tjära (slutet 60-tal). Skulle det funka att sätta nät och sedan putsa? Jag är inte särskilt sugen på att blästra som en del föreslagit. Ca 50 % av "det svarta helvetet" har jag fått bort mha mycket slit, men nu har jag tröttnat.
Hur kan man/skall man göra?

Hjälp!
NWEN
 
Då detta är en oisolerad källarvägg som du tydligen tänker använda mer efter ombyggnaden, skulle du kunna sätta en 50mm cellplast eller mineralull och göra en tunnputs på den, dvs. ett system med ett organiskt putsskikt. Välj ett system från t.ex. STO (STO Nordic) eller maxit (Serpotherm, Serpomin).
Att putsa på asfalten är inte att rekommendera... även om du fått bort det svarta så har det gått in rester i putsen som säker gjort den svår att få vidhäftning på.
En lösning som då inte ger samma livslängd, men som ger dig andrum, är att fästa ett putsnät med c/c 400 mellan infästningarna. Nätet skall sitta med lite "glapp" i infästningarna så att bruket kan omsluta nätet.
Putsa nu med 10+5mm B-bruk, alltså två påslag och måla med en silikatfärg.
Lycke till!
 
Tusen tack!, precis det svaret jag hade hoppats på. Andrum är det jag behöver  ;) så jag kommer att gå på ditt andra förslag.

Jag antar att man sätter putsläkten utanpå putsnätet då eller?

NWEN

P.S Jag har läst flera av dina tidigare inlägg med stort intresse, tack för att du delar med dig av dina stora kunskaper på detta området! D.S
 
När du gör första påslaget så skall det täcka nätet helt... med hjälp av nätet kommer du att få ett ganska slätt påslag. Vill du nu ha ett helt slätt resultat så tryck in läkt i det våta bruket och rikta dessa (fasa gärna läkten lite så att det blir lättare att dra ur dem senare)... slå, efter tork ca 1 dygn (det skall vara "vit torrt"), på bruk och stocka av mot läkten. När bruket börjar styvna så tar du bort läkten och fyller i spåren och filtar, brädriver eller kvasta ytan.
Vill du ha en kvastad yta så behöver du inte använda läkt, utan du bygger upp putsen på frihand och kvastar sedan. Tänk på att kvasten inte får vara plaskvåt då tar man bort bindemedlet i ytan och får svårt att få fäste för färgen.
Om du vet att du i framtiden skall ta bort den här behandlingen så kan du klä väggen med en vindpapp, sätta nätet och då använda ett C-bruk i stället. Annars lika ovan.

Tack för de vänliga orden, jag försöker göra en insatts i ett ämne där det förekommer många missuppfattningar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.