Vi ska putsa en tegelfasad, huset är byggt 1971, enplans, och teglet på sydsidan är frostsprängt. Är det risk för att fukt tränger in igenom putsen? Hur går man tillväga, kan man putsa direkt på teglet eller måste man använda någon typ av skiva eller nät?? Vilken typ av puts använder man? Snälla ni som vet nåt om detta, hjälp oss!!
;)
 
Jag hade inte putsat direkt på en skadad fasad. Kan ni inte laga de stenar som är trasiga?
Eller alternativet är att tegla om istället.
Vi sitter förövrigt i samma sits som er. Men vi väljer att tegla om istället.
 
Är nog inne på att putsa iallafall men är osäkra på hur vi ska gå tillväga, men tack för er synpunkt, det är gott att höra att man inte är ensam om problemet
 
Hej igen!
Vi hade en snubbe här för ett tag sen, för att ge ett kostnadsförslag på putsning.
Han skulle först klä hela huset med frigolit, sen nät utanpå dettam sedan på med putsen - i enkla steg.
 
K
Poggan skrev:
Hej igen!
Vi hade en snubbe här för ett tag sen, för att ge ett kostnadsförslag på putsning.
Han skulle först klä hela huset med frigolit, sen nät utanpå dettam sedan på med putsen - i enkla steg.
Är ni i behov av tilläggsisolering? Ska han näta innan han putsar? Stål eller glasfiberarmering?
 
Nej vi är inte behov av isolering. Även om det hade varit idealiskt att isolera mera, men det behövs inte.
Han skulle näta innan han putsar ja, vet dock inte vilken sort (stål/glasfiber).
Men som sagt, vi skall tegla istället. Puts är fint, men jag har sett ett hus som är putsat i vårat område, som har spruckit, det har lagats, å så blev det inte snyggt resultat. Så vi väljer tegel istället, visst det är dyrare men det är i princip iunderhållsfritt!
Dock ställer vi oss en fråga, skall man behandla sydvästsidan med "rainstop" eller skall man låta teglet vara som det är, vilket är bäst?
 
K
Har man problem med vatteninträngning så kan fasadskydd vara en ide, men absolut inte ett förstahandsalternativ. Fel använt kan det orsaka frostsprängning. Om ni omteglar så tycker jag att ni ska låta det vara.
 
Ok tack! :D
 
S
Om det är inte stor skada då funkar men man kan räkna med framtida sprickor,det går jätte bra oarmerat med.Men se till att vattna mycket underlaget innan man börjar att putsa annars den torkar skitsnabbt. Använd silikatfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.