Hej!

I vårt numera 2 år gamla hus gjorde vi för ett halvår sedan en fasadfuktkontroll i och med att man hört mycket om problemen med enstegsputsfasader. Vi hade förhöjda värden på 6 områden (i alla vädersträck). Husleverantör kontaktades och tre månader senare öppnades ett av områdena upp och rikligt med svartmögel hittades på baksidan av gipsskivan samt att det runnit vatten ner på reglarna. Detta kvadratmeterstora hål sattes sedan inte för på 4! veckor trotsihärdiga påtryckningar. Övriga områden har inte kontrollerats.

Efter detta vill nu husföretaget endast lappa och laga de områden som är skadade (med ny ytputs på hela huset). Alltså behålla puts på cellplastlösningen. Övriga husföretag bla NCC och Wihlborgs byter konstruktion till ventilerat så att man ska undvika framtida problem. Jag föreslog att vi eventuellt kunde stå för mellanskillnad mellan lappning och lagning till byte till en ventilerad konstruktion. På detta har de gett ett prisförslag genom putsfirma med ett ca pris på 300 tkr.

Detta är ju helt oskäligt. Huset är bara på ca 130 m2 med stora fönsterytor. Är det någon i samma situation som gått vidare och provat liknande i rätten?
 
Putsarbetet torde inte kosta så mkt. När jag kollade upp så sa man att det rörde sig om ca 200.000kr för tilläggsisolera/putsa en villa på 110kvm (1,5pl)
Då var det bara det nya jobbet. Skulle man ha med rivning så kostade det extra, men i mitt fall skulle jag gjort det själv.

Kan du tänka dig att ta ner den gamla putsen/cellplasten själv, så kanske du kommer billigare undan?
Vad ingår i de 300.000kr du fått uppgift om? Nya fönsterbleck (pga tjockare fasad), plåtarbete etc etc..?
 
Hej

Vi har haft Garantibesiktning på vårt 2 år gamla hus som ev visar på fuktskador i väggen, puts fasad STO med Elite fönster. Helt otroligt att företagen som konstruerar och säljer husen inte tar sitt ansvar! Vår utredning är inte ännu klar så jag vet inte omfattningen på skadorna, men så slöa som vår hus fabrikör har varit så blir det ev. den juridiska vägen i slutändan.

Är det någon som har hört om det finns någon gruppåtalan mot t.ex Götenehus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.