Hej
Vi är på gång med att köpa en rödbrun tegelvilla med bruna trädetaljer, typisk 60/70-tal. I vår smak inte så estetiskt. För att få ett modernare och stramare utseende funderar vi på om man kan lägga puts/slamma utanpå befintligt telgel?
Finns det någon på detta forum som har åsikt/erfarenhet?
Är det alls görbart?
Blir det bra?
Vad kan en sådan operation kosta?

Med hopp om svar // Tobben
 
Hej!

Visst går det att slamma/putsa utanpå tegel. Vi har gjort liknande på vårat hus som är byggt -49 och tillbyggt -65. Dom gamla delarna av huset var putsade och dom senare i tegel. Såg väldigt konstigt ut ;D Vi anlitade en firma som först slätputsade dom teglade delarna och därefter stänkputsade hela huset med färgat bruk. Blev kanon! Vill man ha lite tegelstruktur kan man ju bara spruta över teglet utan att slätputsa det först. Vårat hus gick på 45000:- + moms. Men vi utnyttjade ROT-avdraget, så vi får tillbaka maximala 10500:- på skatten. Då är huset 120m2 och allt ingick. Ställningarna fick vi låna i ca 1,5månad för att kunna måla vindskivor osv.
 
Jag vill minnas att jag har sett ett reportage i en tidning (Hus&Hem?) om detta för ca 2-3 år sedan (konstnaden var ca 40-50 000). Jag har för mig att de skar upp tegelfogar innan de putsade för att möjliggöra en viss rörelse i väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.