Hej! Jag har sett, efter litet researcharbete, att man kan sätta puts på kakel. Detta är nu min plan, och jag undrar om någon här har tips. Jag letar tex efter en produkt som heter Multiputs/Multipuds, men den hittar jag inte köpbar på nätet. Någon som kan rekommendera en likvärdig produkt? Jag har tänkt att putsa, sedan ev måla och sist lägga en sealer ovanpå. Detta ska sitta över befintligt kakel i köket. Tack på förhand!
 
  • Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
Z Zorax skrev:
Finns ett gäng olika leverantörer som säljer dessa produkter under olika namn. Min personliga erfarenhet av dessa produkter säger att du borde så ett öga på Claystone -> [länk][/QUOTE

tack för information! Ska genast kolla upp!
 
G Glogs skrev:
Aldrig använt det men typ [länk]
E tydligen väldigt populärt nu för tiden, såg en visning på det o det såg snyggt ut, men hur bra det är vet jag inte
tack! Ska genast kolla! Verkar superenkelt dessutom :)
 
Tack för ditt svar! Jag köpte den produkten du tipsade om. Superfint! Dock undrar jag om man kan slipa ytan, med tex en vanlig liten slipmaskin. Blir tveksam då jag tänker vibrationerna kan orsaka sprickor?
 
  • Bild på nymålad vägg med snygg betong-look och en fönsterbräda med växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Milllaa
  • Laddar…
Maria Lörne Maria Lörne skrev:
Tack för ditt svar! Jag köpte den produkten du tipsade om. Superfint! Dock undrar jag om man kan slipa ytan, med tex en vanlig liten slipmaskin. Blir tveksam då jag tänker vibrationerna kan orsaka sprickor?
Om du köpte Claystone som jag tipsade om går det bra att slipa innan du lägger på ytskydd. Glöm inte att ytskydda ytorna. En mardröm att hålla rent annars!

Om du köpt någon annan produkt borde det framgå av medföljande produktbeskrivning.
 
Z Zorax skrev:
Om du köpte Claystone som jag tipsade om går det bra att slipa innan du lägger på ytskydd. Glöm inte att ytskydda ytorna. En mardröm att hålla rent annars!

Om du köpt någon annan produkt borde det framgå av medföljande produktbeskrivning.
Tack! Ja, jag ska fixa en sealer också.Så underbart forum detta för oss noviser som egentligen är händiga men inte kan alla knep :)
 
Maria Lörne Maria Lörne skrev:
Tack! Ja, jag ska fixa en sealer också.Så underbart forum detta för oss noviser som egentligen är händiga men inte kan alla knep :)
tänkte visa slutresultatet av denna metod. Innan satt trist kakel som inte kändes kul alls. Räckte med ett lager microcement!
 
  • Renoverat kök med släta vita skåp, microcement på väggen, träbänkskiva och köksapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nngjwest och 5 till
  • Laddar…
Maria, det såg ju fint ut! Målade du ytan sen? Hur blev det?
Enl produktbeskrivningen skulle man ha ett lager kakelfix först, hade du det med? Eller vilka steg gjorde du?
 
J Johnny_B skrev:
Maria, det såg ju fint ut! Målade du ytan sen? Hur blev det?
Enl produktbeskrivningen skulle man ha ett lager kakelfix först, hade du det med? Eller vilka steg gjorde du?
Hej! Produkten var denna: https://www.bauhaus.se/vaggspackel-mira-micro-decor-6820-grey-3kg och jag gjorde såhär:

1) först en primer från samma märke, men tror ej det var nödvändigt..
2) blanda till max hälften av väggspackel, jag tog liiite mer vatten än instruktionen för att få enklare arbetsmassa. Spackla på som vanligt. Fuktade en svamp och duttade löpande på väggen där jag tyckte det blev lite ojämt. Smeten torkar fort, så du vet. Hade jag gjort om det hade jag blandat till max en tredjedel av massan och istället gjort nytt spackel löpande. Så får man mer tid på sig.
3) efter att ytan torkat slipade jag med maskin
4) när jag var nöjd med utan tog jag på en sealer från samma märke
5) klart! Ser superfint ut och håller fukten borta
 
  • Gilla
VLJ och 3 till
  • Laddar…
Den microcement från Mira är som fincement. Kornet blir ca 0,2 mm (Microcement Fine är 0,08 mm). Inte rekommenderad till platser som duschen eller vid kontakt med vatten, några har haft problem med fläckarna.

Claystone är microcement.

Maria Lörne Maria Lörne skrev:
Hej! Produkten var denna: [länk] och jag gjorde såhär:

1) först en primer från samma märke, men tror ej det var nödvändigt..
2) blanda till max hälften av väggspackel, jag tog liiite mer vatten än instruktionen för att få enklare arbetsmassa. Spackla på som vanligt. Fuktade en svamp och duttade löpande på väggen där jag tyckte det blev lite ojämt. Smeten torkar fort, så du vet. Hade jag gjort om det hade jag blandat till max en tredjedel av massan och istället gjort nytt spackel löpande. Så får man mer tid på sig.
3) efter att ytan torkat slipade jag med maskin
4) när jag var nöjd med utan tog jag på en sealer från samma märke
5) klart! Ser superfint ut och håller fukten borta
 
Pedro 89 Pedro 89 skrev:
Den microcement från Mira är som fincement. Kornet blir ca 0,2 mm (Microcement Fine är 0,08 mm). Inte rekommenderad till platser som duschen eller vid kontakt med vatten, några har haft problem med fläckarna.

Claystone är microcement.
Hur skiljer sig denna från tex. den som säljs här? designbycement.com
 
Design har fler produkter och jag inte vet om alla.
Mira vet jag på grund av några kunder
Ytan var poros, med små hål, på grund av kornet är större än microcement Medio eller Fino (0,08 eller 0,1 mm). Mira var tunnare än microcement Base (0,41 mm), jag räknade ca 0,2 mm.
Problemet är sealer som har Mira. Det är en komponent som gör att microcement suger vatten om vatten ligger på ytan 5/10 sekunder, med varm olja snabbare.
Dem flesta som säljer microcement har olika lack, men den lacken som gör "tätt" microcement är polyuretan.
Polyuretan kan bli vattenbaserad eller med lösningsmedel.
Det finns starkare eller mindre. Det beror på hur mycket % hårdare blandas, vanligaste är 20 %, men det finns 10 % eller 40 % (kanske fler)
Sen finns för utomhus eller poolen (mellan 50% till 100 %), bara med lösningsmedel denna lack.
Skillnaden är ytbehandling
Primer av Mira var också med mindre densitet, sämre kvalitet.

Sen finns några leverantörer som har microcement för badrum, som inte suger vatten men låt andas (jag vet om två)
Nästan alla microcements leverantörer har MicroPool, som är helt tätt och andas inte.

Problemet med microcement är inte sprickorna, utan fläckarna på grund av vätskorna, ångan och så vidare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.