Hej! Jag har ett gammalt badrum med lika gammalt kakel och blev lite sugen på ett helputsat badrum (likt bifogat). Är det möjligt att helt enkelt lägga ett lager puts ovanpå kaklet, golv som väggar? Samt behöver man fortfarande våtrums behörighet även om man bara ”putsar på ytan” så att säga?

Tack för svar!
 
  • Helputsat badrum i grå nyans med fönster, fristående handfat och dekorativa grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C carlfredrik skrev:
Hej! Jag har ett gammalt badrum med lika gammalt kakel och blev lite sugen på ett helputsat badrum (likt bifogat). Är det möjligt att helt enkelt lägga ett lager puts ovanpå kaklet, golv som väggar? Samt behöver man fortfarande våtrums behörighet även om man bara ”putsar på ytan” så att säga?

Tack för svar!
Badrummet på bilden är antagligen belaggt med microcement som är något annat än puts.
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Badrummet på bilden är antagligen belaggt med microcement som är något annat än puts.
Aha där ser man! Har väldigt dålig koll på namnet på de olika ytorna. Är microcement bara att stryka på, som ett lager ovanpå kaklet?
 
C carlfredrik skrev:
Aha där ser man! Har väldigt dålig koll på namnet på de olika ytorna. Är microcement bara att stryka på, som ett lager ovanpå kaklet?
Vanligtvis ja!
Rengöring och i en del fall primer på först.
 
Själv skulle jag aldrig lagt något utanpå och gömt det gamla.
Man vet ju aldrig hur det är gjort bakom och risken är att det gamla kaklet släpper eller att "tätskiktet" bakom är uselt gjort.
Då blir det dyrare i slutänden än att göra det rätt från början.
Riv ut den gamla skiten och gör ett badrum med den finishen du vill ha istället. (y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Själv skulle jag aldrig lagt något utanpå och gömt det gamla.
Man vet ju aldrig hur det är gjort bakom och risken är att det gamla kaklet släpper eller att "tätskiktet" bakom är uselt gjort.
Då blir det dyrare i slutänden än att göra det rätt från början.
Riv ut den gamla skiten och gör ett badrum med den finishen du vill ha istället. (y)
Kaklet som sitter där nu funkar egentligen hur bra som helst och visar inga som helst tecken på slitage, och har "bara" suttit där i ca 8-9 år. Inget fel på det alls egentligen, förutom att det var ägaren innan oss av lägenheten som valde kakel... Jag saknar behörighet för våtrum osv så att bryta upp kakel och tätskikt kommer inte att hända. Tyckte det såg smidigt ut med microcement dock: https://topcret.se/produkter/microcement/
 
Ok... då förstår jag...

Nu är det ju ändå så pass gammalt så garantitid etc. är på väg att rinna ut om där nu finns något sådant men i annat fall ska man ha i beaktning att den kan sluta gälla om man gör någon förändring från det ursprungliga utförandet och försäkringsbolagen brukar ha en del åsikter.

Det är ungefär samma sak som att sätta kakel utanpå en gammal plastmatta.
Det kan fungera men är aldrig hundraprocentigt.

OBS: Du behöver inte ha behörighet för våtrum om du gör det till dig själv och utför det fackmässigt enligt reglerna. ;)
 
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
OBS: Du behöver inte ha behörighet för våtrum om du gör det till dig själv och utför det fackmässigt enligt reglerna. ;)
Om inte BRF har bestämt att en badrumsrenovering endast får godkänt om den utförs av behörig firma.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som om det är tadelakt du tänker på, det är en särskilt typ av slät pust lämpad för kök och badrum. Vet inte vilka underlag det funkar på, men kakel är nog för blankt för att det ska fästa. Snyggt är det iallafall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om inte BRF har bestämt att en badrumsrenovering endast får godkänt om den utförs av behörig firma.
Korrekt och det har ju tacksamt nog blivit allt vanligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.