Hej,

Jag anser mig vara ganska händig och byggt om hus tämligen ordentligt, renoverat toalett, kaklat, byggt en bil,....osv osv men när det gäller mura och putsa så knyter det sig i magen och har vid tidigare tillfällen inte känt att jag har behärskat tekniken eller nåt.


Nu har jag bytt några källarfönster och på insidan finns det några ställen där putsen behöver fixas till samt någon spricka. Med lite ont i magen så skaffade jag C puts och i min vilda fantasi kunde "spackla" detta. F*n heller och det magonda blev akut magknip (ni vet framstupa-sidoläge-fosterställning ;) )

Finns det något smidigare än vanlig puts som jag kan använda?
Vad?
....
 
Gipsbruk, det är väl typ gips med sand i, går att blanda till olika tjocklek, går att spackla och få det slätt, men går oxå innan det torkat helt behandla med en blöt tvättsvamp och få en putsliknande yta.
Mycket trevligt att jobba med, men det skunker gärna om man lagt på tjockt, men det är bara att lägga på mer.
 
A
Lite svårt att veta vad man ska rekommendera om man inte vet vad det var som inte gick bra med putset.
Fäster inte? Blir ojämt? Som alltid så är det förarbetet som är det viktiga, dvs tillräckligt med yta att fästa mot, förvattnat, rent och dammfritt osv. Puts är ju rätt smidigt på så sätt att man har gott om tid på sig att forma och snygga till, och går det åt helvete är det relativt lätt att knacka/skrapa bort och börja om från början. Det finns en uppsjö av reparationsbruk som ev. fäster bättre, funkar bättre att lägga på i tjockare lager och är lättare att bearbeta efter applicering, går att slipa i efterhand osv.
 
Både svårt med fästet och att få till formen.

Det är ju sprickor som jag har skrapat ur lite som jag vill lägga igen och sen runt smygarna fick jag knacka bort lite puts på insidan för att in fönsterna. På ett ställe skulle jag vilja fylla igen på liknande sätt och på annat ställe har jag satt en smyg i trä som det blir en glipa mellan väggen. Det är svårt satt trycka i puts där tyckte jag. Förvattnat har jag gjort men möjligen för lite (blomspruta).

Det är ju bra om bruket har viss hållfasthet. På ett ställe har hörnet gått ur pga gardinfäste och skall man sätta upp det igen så blir det aktuellt att borra/plugga.

Om det finns typ i konsistensen som sandspackel och som går att trycka in i springorna och att modellera lite med...
 
Finns väll ett bruk i patron som man trycker ut i mindre springor och sprickor, det borde vara enkelt och dra till.
 
Köpte Casco Husfix och löste saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.